"Θρησκευτικά: Aίτημα παιδείας, ή συντεχνίας;"
Παρακολουθείστε σε βίντεο όλη την εκδήλωση - συζήτηση που έγινε στην Πάτρα στις 19-11-08 σε τρία μέρη, με θέμα: “Θρησκευτικά: Αίτημα παιδείας ή συντεχνίας;” από την Πρωτοβουλία Εκπαιδευτικών Θεολόγων Πάτρας.
Εισηγητές: Σταύρος Γιαγκάζογλου, Όλγα Γριζοπούλου, Πηγή Καζλάρη, Ηλίας Μαλεβίτης.
Συντονίζει: ο Χριστόφορος Παπασωτηρόπουλος.
Συντονίζει: ο Χριστόφορος Παπασωτηρόπουλος.
Ενδιάμεση σημαντική παρέμβαση: Παναγ. Μπούρδαλας
Έλαβαν μέρος και αρκετοί από τους παραβρισκόμενους.
Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στον αείμνηστο καθηγητή Θεολογίας Νίκο Ματσούκα, τον πρώτο εισηγητή του νέου περιεχομένου του μαθήματος, ως πολιτισμικού, ο οποίος είχε προβλέψει τα νέα δεδομένα στην περίοδο της μετανεωτερικότητας από τις αρχές της δεκαετίας του 1980!
(Χριστόφορος Παπασωτηρόπουλος, Πηγή Καζλάρη, Ολγα Γριζοπούλου)
(Σταύρος Γιαγκάζογλου, Παναγιώτης Μπούρδαλας)
(Ηλίας Μαλβίτης, παρεμβάσεις, δευτερολογίες)
2 σχόλια:
Συγκεντρώθηκαν στην Πάτρα μια ομάδα θεολόγων για να μιλήσουν για το μάθημα των θρησκευτικών. Κάλεσαν και επίσημα πρόσωπα για να τους δώσουν τα φώτα τους, τον Σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και τις δύο κυρίες συγγραφείς του βιβλίου θρησκευτικών της Α΄ γυμνασίου. Τέλειωσε η εκδήλωση. Και μετά «ανέβασαν» στο διαδίκτυο τα βιντεάκια με την εκδήλωση, γέμισαν με εγκώμια τα blog τους και μας κάλεσαν να ακούσουμε και εμείς όσα σοφά ειπώθηκαν εκεί.
Και εγώ ο ταλαίπωρος, που να ήξερα τι με περίμενε. Άνοιξα τον υπολογιστή, οπλίστηκα με υπομονή και άκουγα, άκουγα, άκουγα. Αλλά τι αλήθεια έλεγαν οι επίσημοι ομιλητές; Αυτοί υπερασπίζονταν το μάθημα; Και πως εγώ καταλάβαινα ότι αυτοί το γκρέμιζαν με τρόπο δεξιότεχνο; Τους έφταιγε ο Υπουργός και οι εγκύκλιοι. Σύμφωνοι. Και εμένα μου φταίνε. Αλλά και αυτοί τι πρότειναν; Να μην είναι, μα ήδη δεν είναι σου λέω, ναι δεν είναι το μάθημα ομολογιακό. Μην ακούω κατηχητικό και συγχύζομαι. Και μετά; Αμάν αυτοί οι παπάδες. Δεν είναι το σχολείο εκκλησία να κάνουμε κατηχητικό. Και εκείνοι οι θεολόγοι από τον Πύργο να μην καταλαβαίνουν ότι πολυπολιτισμικότητα δεν σημαίνει να κάνεις ιεραποστολή και να μιλάς για το Χριστό στους αλλόθρησκους. Αλλά να ακούς, να ανοίγεσαι, να είσαι δεκτικός, να βλέπεις τι έχεις κοινό με τον άλλο. Όπα. Κλείσε την πολλή ανοιχτότητα γιατί είναι και χειμώνας και μπάζει σου λέω. Αμάν πια με αυτή την Ορθοδοξία. Τώρα είπαμε. Όλα ανοιχτά, διαλογικά. Πρέπει να μάθουν τα παιδιά να κάνουν διάλογο, να ακούσουν για το διαθρησκειακό διάλογο, να μην είναι επιθετικά προς τους αλλόθρησκους. Είμαστε πολυπολιτισμική κοινωνία, σου λέω. Τι κόπος, τι μόχθος, τι ιδρώτας να αποδείξουμε την ανοησία της ανάγκης να κάνουμε ένα μάθημα θρησκευτικό όχι κατηχητικό, όχι ομολογιακό, αλλά γνωσιολογικό, ανοιχτό, διαθρησκειακό, πως στο καλό το λένε. Πάντως να μη μυρίζει εκκλησία και παπάδες. Αυτοί φταίνε για όλα. Καλά τους διώξαμε από τα σχολεία. Τώρα να τους διώξουμε και από τα θρησκευτικά. Και σεις οι παλιοσυντηρητικοί θεολόγοι. Αμάν πια με τους Πατέρες και την παράδοση. Τώρα σας λέμε είμαστε στην μετα-πατερική θεολογία, στη μετανεωτερικότητα, στη θεολογία της ετερότητας, στη βλακεία της θεολογικής αφασίας... ωχ, παρεξετράπην. Συγγνώμη. Επανέρχομαι. Καλά δεν βλέπετε την πολυπολιτισμικότητα; Περνώντας από το λιμάνι της Πάτρας είναι εμφανής! Την είδα σας λέω με το ΚΤΕΛ που ερχόμουν στην Πάτρα! Όλοι εκείνοι οι ταλαίπωροι μετανάστες που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα φωνάζουν και βοούν πως είναι ανάγκη το μάθημα των θρησκευτικών να γίνει ανοιχτό, να έχει γνωσιολογικό μόνο χαρακτήρα, να περιλαμβάνει όλες τις θρησκείες. Άκουγα, ακουγα... κουράστηκα. Και μόλις κόντευα να αυτοκτονήσω από τις θεολογικές ανακρίβειες και ανοησίες που άκουγα, τότε ξαφνικά η εκδήλωση τέλειωσε. Τι χαρά! Επιτέλους. Ο Σύμβουλος σε λίγο θα γύριζε στην έδρα του στο γνωστό Ινστιτούτο και οι κυρίες θα σχεδίαζαν τη συγγραφή κάποιου νέου οικουμενιστικού σχολικού εγχειριδίου. Και εγώ την άλλη μέρα θα πήγαινα να διδάξω στα παιδάκια του σχολείου μου. Είμαι πολύ πιο τυχερός από αυτούς, σκέφτηκα και ήσυχος σε λίγο κοιμήθηκα.
Αγαπητέ φίλε "περαστικέ", σε μια εκδήλωση πηγαίνουμε επειδή το θέλουμε, διαφωνούμε αν ακούσουμε κάτι και δεν μας αρέσει, κάνουμε διάλογο.
Αν θέλεις να δημοσιευθεί το κείμενο σου ως άρθρο στο ιστολόγιο στείλε μας το ονοματεπώνυμό σου και θα το βάλουμε. Πιστεύω ότι οι ιδέες και οι απόψεις σου μπορούν - και πρέπει! - ν' αποτελέσουν την αφορμή για ευρύτερο θεολογικό - και όχι μόνο - διάλογο.
Δημοσίευση σχολίου