XΡIΣTIANIKH ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Από την Χριστιανική Εναλλακτική Κίνηση Εκπαιδευτικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση για το μάθημα των Θρησκευτικών:
"Για άλλη μια φορά μέσα στις θερινές διακοπές το ΥΠΕΠΘ αιφνιδιάζει την εκπαιδευτική κοινότητα. Ο λόγος είναι οι περίφημες αποπροσανατολιστικές εγκύκλιοι για το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία οι οποίες προέκυψαν καθαρά από τη διοικητική αρχή χωρίς καν να ερωτηθούν ούτε οι παιδαγωγικοί και ερευνητικοί φορείς, που το ίδιο το υπουργείο έχει θεσπίσει ως αρωγούς του ( Π.Ι., Κ.Ε.Ε. ), ούτε οι σχολικοί σύμβουλοι των θεολόγων.
Μπροστά στα χαώδη εκπαιδευτικά μας πράγματα, έρχεται με αυτές, να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι θέλει να επιλύσει. Κυρίως έρχεται να χαϊδέψει τ’ αυτιά όσων χρόνια τώρα επιθυμούν μια ακόμα περισσότερο απρόσωπη και τεχνοκρατική παιδεία, προσανατολισμένη σε γνωσιοθηρικού χαρακτήρα εκπαίδευση, απαλλαγμένη από κάθε στοιχείο μέσα στο σχολικό περιβάλλον το οποίο, κάτω από προϋποθέσεις, οικοδομεί την αλληλεγγύη, την αίσθηση της κοινότητας και την ομορφιά στις σχέσεις όλων: μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Η ιστορία όμως αρχίζει παλιότερα. Στις απαρχές του νεοελληνικού βίου και το σφιχταγκάλιασμα του κράτους με τη διοίκηση της Εκκλησίας ώστε να αποτελεί ιδεολογικό του δεκανίκι. Ανάμεσα στα άλλα πομπώδη και φανταχτερά (ορκωμοσίες, δοξολογίες, παρελάσεις κλπ.) στα οποία προεξάρχει ή συμμετέχει ο κλήρος, θεσμοθετείται και το μάθημα των Θρησκευτικών στο Σχολείο με ηθικοδιδακτικό περιεχόμενο διαστρέφοντας έτσι την εκκλησιαστική αλήθεια στην πνιγμονή της θρησκευτικής «αλήθειας» δηλαδή ακίνδυνης και θεραπαινίδας μάλιστα των εξουσιών του κόσμου τούτου.
Αναμφισβήτητα από τη δεκαετία του 90 έχουμε ριζική αλλαγή στη δομή και το περιεχόμενο, τόσο των αναλυτικών προγραμμάτων, όσο και των διδακτικών βιβλίων. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στην πρόσφατη έρευνα της ΟΛΜΕ, το νέο βιβλίο Θρησκευτικών της Β΄ Γυμνασίου απέσπασε την πρώτη θέση μεταξύ όλων των νέων βιβλίων σύμφωνα με την κρίση των εκπαιδευτικών.
Το μάθημα των Θρησκευτικών στις μέρες μας δεν είναι πλέον «μονοφωνικό» ή κατηχητικό ούτε αυστηρά ομολογιακό. Είναι ανοικτό και ανεκτικό προς τις άλλες θρησκείες και ομολογίες. Δεν είναι μάθημα προσηλυτισμού ούτε. Έχει χαρακτήρα γνωσιακό και παιδαγωγικό. Συμβάλλει με τον τρόπο του στην υπέρβαση των προκαταλήψεων, την άρση των παρεξηγήσεων, των αποκλεισμών και των στερεοτύπων στο χώρο του σχολείου.
Όμως παρά τις παραπάνω επισημάνσεις το μάθημα έχει ομολογιακά χαρακτηριστικά. Κανείς δεν μπορεί λοιπόν στις μέρες μας να αρνηθεί τη δυνατότητα κάθε μαθήτριας και μαθητή να απαλλαγεί από το συγκεκριμένο μάθημα για λόγους θρησκευτικής συνείδησης, όμως και κανείς δεν μπορεί να συμφωνήσει με τους επιπόλαιους και ανεύθυνους χειρισμούς του ΥΠΕΠΘ, χειρισμούς που φανερώνουν απουσία προγραμματισμού και σοβαρής αντιμετώπισης των ζητημάτων της παιδείας. Με τη στάση του το ΥΠΕΠΘ : α) απαξίωσε όχι απλά ένα μάθημα αλλά και τους χιλιάδες θεολόγους καθηγητές και καθηγήτριες. β) άνοιξε τους «ασκούς του Αιόλου» για απαλλαγές, για «λόγους συνείδησης» σε πολλά μαθήματα (ιστορία, κοινωνική και πολιτική αγωγή, αρχές οικονομίας, κλπ).
Προτού κυκλοφορήσει αυτή η εγκύκλιος έπρεπε να έχουν γίνει άλλα πράγματα:
Ή κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα να υπάρχει ένα παράλληλο μάθημα για τους μαθητές και τις μαθήτριες που επιλέγουν να μην παρακολουθήσουν το υπάρχον μάθημα. Το περιεχόμενό του θα μπορούσε να είναι η γνωριμία με τις διάφορες θρησκείες και τη συμβολή τους στο παγκόσμιο πολιτισμικό περιβάλλον.
Ή να διευρυνθεί και να αλλάξει το πλαίσιο του μαθήματος ώστε να αφορά όλους τους μαθητές του σχολείου οπότε δεν θα χρειαζόταν να εκδοθεί μια τέτοια εγκύκλιος.
Γνωρίζουμε ότι κορυφαίοι διανοητές (π.χ. Ντεμπρέ) και παιδαγωγοί ακόμη και σε χώρες που δεν υπάρχει καθόλου το μάθημα στο δημόσιο σχολείο (Γαλλία) έρχονται να συνηγορήσουν στην εισαγωγή του στο σχολικό περιβάλλον αφού κρίνεται παιδαγωγικά απαραίτητο και αναγκαίο όλοι οι μαθητές να γνωρίσουν το θρησκευτικό φαινόμενο και τις διάφορες επιδράσεις του στον ανθρώπινο βίο.
Αυτή τη στιγμή είναι αντισυνταγματικό και άδικο να υπάρχουν δυο λογιών μαθητές στο σχολείο. Αυτοί που έχουν μάθημα των Θρησκευτικών και βαθμολογούνται και αυτοί που δεν έχουν, δεν βαθμολογούνται και μάλιστα μπορεί να παρακολουθούν άλλο μάθημα ή … ενισχυτική διδασκαλία.
Η Χριστιανική Εναλλακτική Κίνηση Εκπαιδευτικών προτείνει τη συγκρότηση επιτροπής που θα απαρτίζεται από τους θεολόγους του Π.Ι., τους σχολικούς συμβούλους, εκπροσώπους του ΥΠΕΠΘ, κ.α. προκειμένου να μελετήσει το θέμα σε βάθος, έχοντας σαν σκοπό να προτείνει λύσεις που θα λαμβάνουν υπόψη τους το όλο παιδαγωγικό πλαίσιο, τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του μαθήματος, το σύνταγμα, το νόμο 1566/85, τις συστάσεις του συνηγόρου του πολίτη, καθώς επίσης και τα νέα δεδομένα στον ελλαδικό χώρο ( πρόσφυγες, μετανάστες, κα)".
22-9-2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου