Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2009

Ανθομολογία ή νόστος για μια απωλεσθείσα ορθόδοξη εκκλησιολογία


Του Κώστα Νούση,
Φιλολόγου - θεολόγου ΑΠΘ

Ήταν ένα ανοιξιάτικο πρωινό, όταν δυο κληρικοί της Λάρισας με κάλεσαν, κατά βάσιν ανυποψίαστο περί του τι έμελλε συμβήναι, να τους μεταφέρω με το αυτοκίνητό μου σε μια παρασυναγωγή ενισταμένων κληρικολαϊκών κατά του «οικουμενισμού». Απεδέχθην εκ καλής μάλλον περιεργείας προς αυτοψίαν των εργασιών τους, ώστε να μην αδικώ εξ αγνοίας κανένα στις κρίσεις μου -μακράν απ’ εμού και η παραμικρή υποψία εμπαθείας και προκατάληψης – και ειδικότερα για να ακούσω από κοντά τον παπα Γιώργη το Μεταλληνό, τον οποίο θεωρώ δεινό θεολόγο. Στο τέλος των εργασιών της σύναξης και για λόγους ευγενείας έγραψα το όνομά μου σε δοθέν χαρτί καταγραφής στοιχείων ταυτότητος εκάστου, όπως όλοι οι παριστάμενοι, πράγμα που θεωρήθηκε ως υπογραφή συμφωνίας με το κείμενο της ομολογίας. Δεν εκτίμησα το συνταχθέν κείμενο δογματικώς ελλιπές ή λανθασμένο αλλά καταδικάζω εκ των υστέρων το πνεύμα των συνταξάντων αυτό να επιδιορθώσουν την εκκλησιαστική κατ’ αυτούς κατεδάφιση ακαίρως και ακόμψως. Πάνω από όλους φυσικά καταδικάζω εμαυτόν για την «ευγενική μου διάθεση» που δε με άφησε να σηκωθώ εκείνη τη στιγμή και να διαμαρτυρηθώ κατά δοκητών σωτήρων της εκκλησίας μας… Τουλάχιστον έζησα από κοντά τα γεγονότα, ώστε να κρίνω πιο αντικειμενικώς.

Η διολίσθηση σε εκκλησιολογικώς επικίνδυνες ατραπούς είναι τόσο εύκολη και συχνή, όπως διαπιστώνει κανείς με μια γρήγορη αναδρομή στην εκκλησιαστική ιστορία. Αντιθέτως η επίτευξη της εν Χριστώ ενότητος είναι το ποθούμενο και το επιδιωκόμενον τέλος και κατά τη ρητή αναφορά στις λειτουργικές αιτήσεις. Μάλιστα η ευκολία με την οποία διαπράττεται κάθε διολίσθηση, άρα και αυτή, μαρτυρεί το δαιμονικό της χαρακτήρα, σε αντίθεση με την κοπιώδη και μετά πειρασμών πραγμάτωση των αρετών και των πνευματικών έργων.
Η πλειοδοσία της ορθοδοξίας από κατά δόκησιν μεσσίες είναι συνάμα τόσο αστήρικτη επί των πραγμάτων όσο και προκλητική και προσβλητική για τη συνείδηση των υπολοίπων πιστών, που αυτομάτως επέχουν θέση μειοδοτών. Οι αποσχιστικές τάσεις που είναι η άμεση συνέπεια αυτών των κοσμοθεωριών προσκρούουν στην εντολή της κατά Χριστόν κενωτικής αγάπης και τις εκκλήσεις των Αγίων (βλέπε Χρυσόστομο προς υποστηρικτές του: «ίνα μη σχισθή η εκκλησία»).
Η ταπεινή οδός της υπακοής συνιστά τον ασφαλέστερο δρόμο για τον Θεό. Τον δρόμο άλλωστε που ο ίδιος υπέδειξε «γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου». Υπακοή πού όμως; Στην ορθώς νοουμένη ορθόδοξη παράδοση και όχι στην αυθαίρετη ερμηνεία και ιδιοχρησία της. Έλεος πια με την καπήλευση του όρου “παραδοσιακοί” από ενίους ορθοδοξολογούντες! Υπακοή πρωτίστως στην εντολή της αγάπης και της αγιότητας που εγκατελείφθησαν χάριν φανταστικών και μη «βαρβάρων». Το καλώς κεκρυμμένο πνεύμα πλάνης ελλοχεύει πίσω από τα προαναφερθέντα κινήματα εξόδου από το εκκλησιαστικό σώμα. Οι σωματοφύλακες του Θεού, οι «ζορό» των αδυνάτων και πενήτων πιστών και οι νεοφανέντες σούπερ ορθόδοξοι ήρωες, ρασοφόροι και μη, διέπονται από εγκαλούμενη εκκλησιολογική τοποθέτηση και προφανώς δεν έχουν θέση ανάμεσα σε μας τους κοινούς θνητούς. Αλλά δε χρειάζεται υποστυλώματα η εκκλησία μας, διότι ερείδεται επί της αρραγούς πέτρας, «η δε πέτρα ην ο Χριστός» (Α’ Κορ. ι’ 4).
«Είναι προτιμότερο να είσαι αμαρτωλός εντός εκκλησίας παρά άγιος εκτός αυτής». Φοβερός λόγος που δεν ακούγεται εύηχα στα αυτιά των θερμόαιμων. Όμως τον είπε αρχαίος άγιος εκφράζοντας το Πνεύμα του Θεού. Ερωτώ όσους προβαίνουν σε ενέργειες που θέτουν σε κίνδυνο την ενότητα της πίστεως αν άκουσαν ποτέ για την αρνητική στάση του γέροντος Πορφυρίου κατά κάθε κίνησης διασάλευσής της, όπως για παράδειγμα κατά των ταραχών που συνέβησαν με το πρόσφατο εκκλησιαστικό της Λάρισας. Προφανώς πολλοί αυταπατώνται ότι η πνευματική τους διάκριση υπερβαίνει εκείνη του μεγάλου αυτού αγίου της εποχής μας. Αλλιώς δεν εξηγείται η στάση τους. Οι άγιοι μάχονταν για θέματα ζωής και όχι για ιδεολογική υποκειμενική «ορθοτόμηση» του λόγου της αληθείας. Προσωπικά πλέον ανήκω στους μετανοούντες για την εν γένει στάση μου στο εκκλησιαστικό της Λάρισας. Επεκτείνοντας κατ’ αντιστοιχίαν στο νεόκοπο «ομολογιακό» εκκλησιαστικό, θεωρώ την εμμονή στην αμαρτία και το λάθος ως ένδειξη εγωισμού και όχι σταθερότητας και καλώ στο τολμηρό βήμα της μετανοίας και της επιστροφής στην εν συνέσει ομόνοια τους ειλικρινώς ενώπιον Θεού ισταμένους. Προτιμώ να χαρακτηρισθώ ρίψασπις ανανήφων από πεπλανημένες πνευματικές οδούς παρά να εμμένω εωσφορικώς σε εξ ιδεολογημάτων εκκλησιολογικώς σαθρές θέσεις με σκοπό να μην αμαυρώσω το κίβδηλο πνευματικό προφίλ μιας διάτρητης αξιοπιστίας και αγωνιστικότητας.

Επανερχόμενος στους εν λόγω νεοομολογητές πρέπει να σημειωθεί πως ανάμεσα τους είναι και πολλά θύματα που παρεσύρθησαν από τις πουριτανικές αυτές εκστρατείες των «καθαρών» στον κυκεώνα ενός αγώνα δίχως διαφαινόμενο αίσιο τέλος. Και φυσικά η ουσία είναι πως πολιτεύονται πλανώντες και πλανώμενοι… Άπαντες όμως, θύτες και θύματα, δανείζονται κατά βούλησιν μεμονωμένα παραδείγματα από τους βίους των αγίων (π.χ. του Θεόδωρου Στουδίτη) και τα προσαρμόζουν στη σύγχρονη πραγματικότητα. Βέβαια πρόκειται για παρερμηνείες και εκλεκτικές ερμηνείες. Γιατί, ας πούμε, αγνοούν την φιλειρηνική εκκλησιολογική στάση του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και εμμένουν στον άγιο Μάρκο τον Ευγενικό; - η αναφορά είναι απλώς ενδεικτική.

Oι ερωτοτροπούντες με το σχίσμα νεοανθενωτικοί ομολογητές, διαπρύσιοι ιεροκήρυκες και συντάκτες νέων συμβόλων πίστεως ας αναλογισθούν τις ιστορικές τους ευθύνες απέναντι στο πολύπαθο εκκλησιαστικό σώμα που αντιμετωπίζει κατά τους εσχάτους χρόνους μας το φοβερότερο (και μάλλον τελευταίο) πειρασμό της μεταχριστιανικής μας εποχής, ενός δηλαδή κόσμου που έχει πλέον απομακρυνθεί σχεδόν εν συνόλω από το Χριστό και την πίστη στο Θεό. Δε μας αρκεί αυτός ο υπαρκτός εχθρός; Πρέπει από πάνω να περιορίσουμε το μήνυμα του περιφρονημένου και απαξιωμένου από τους πάντες ευαγγελίου και να αυτοαπομονωθούμε περιχαρακωμένοι σε κλειστά σχήματα και ολιγάριθμες σέκτες αναξιοπίστου προελεύσεως αυτοπροσδιοριζομένων ως νεοομολογητών πίστεως, αντικείμενοι στην ίδια τη φύση της εκκλησίας που είναι το ζων σώμα του Χριστού, τουτέστιν ουδόλως έχον σχέση με στατικές αντιλήψεις και εσωστρεφείς πρακτικές (το στάσιμο και στατικό άλλωστε ίσον οσονούπω νεκρό και δυσώδες);

Η μόνη πνευματικά ενδεδειγμένη λύση για όλους μας παραμένει η μετάνοια εν ταπεινώσει. Οι επαναστάτες δίχως αιτία ή με εντέχνως κατασκευασμένες αυτοεξαιρούνται από την ασφάλεια της εκκλησιαστικής ζωής περιπλανώμενοι στην οδύσσεια των αυτονομιστικών ταξιδιών τους. Θα μου πείτε, δεν είναι προτιμότερος ο επαινετός πόλεμος από την ειρήνη που χωρίζει από το Θεό; Θα απαντήσω ότι το μόνο που μας χωρίζει από το Θεό είναι η αμαρτία. Αυτήν ποιος πολυγνοιάζεται να την υπερβεί; Μόνο φαρισαϊκές φανφάρες για εχθρούς κατά της ορθοδοξίας- και την αμαρτία, τον όντως όντα εχθρό μας, ούτε που ασχολούμαστε σοβαρά να την καθάρουμε. Εγκαταλείψαμε το «υποκάτω πάσης κτίσεως» πνεύμα της κατά Χριστόν ταπεινώσεως υψώνοντες το λάβαρο της εξέγερσης μαρτυρώντας το εν ημίν ελλοχεύον πνεύμα της αρχομανικής και διδασκαλικής έπαρσης.

Το πιο παράδοξο: οι την κάθαρσιν επαγγελλόμενοι ενίοτε ελέγχονται για τη δική τους ορθοδοξία. Στη σύναξη των ομοφρόνων «αντιοικουμενιστών» που έτυχε να παραστώ, έκπληκτος άκουσα να αμφισβητείται ο γέροντας Σωφρόνιος Σαχάρωφ! Αδελφοί, «πρώτον καθαρθήναι και είτα καθάραι» κατά Θεολόγον Γρηγόριον.

Αγαπητοί μου πατέρες και αδερφοί που καταχράσθε αυτοβούλως τη θέση και το όνομα παλαιότερων γνησίων ομολογητών της πίστης μας, σας απευθύνω μια καυτή ερώτηση την οποία καλό είναι να μεταφέρετε στο ταμιείον της καρδιάς σας, εκεί που δε χωρούν παίγνια: αν ο κατά σάρκα αδερφός σας πήγαινε στην κόλαση, δεν θα κάνατε το παν να τον σώσετε; Πώς λοιπόν τώρα μιλάτε με τόση ελαφρότητα κατά των ενεργειών της εκκλησίας να επαναγάγει στη μάντρα της τα απολωλότα πρόβατα; Αφήστε το Χριστό να τρέξει και για το ένα χαμένο πρόβατο, όπως ο ίδιος αποκάλυψε εν παραβολή ότι είναι θέλημά Του. Εσείς αρέσκεσθε στην πνευματική σας αυτάρκεια, αισθάνεσθε προφανώς υπεράριθμοι μη έχοντας τον πόθο να ρθουν και άλλοι κοντά σας, όμως μην υπεξαιρείτε τη δεσποτική βούληση που κατά κυριολεξίαν ορέγεται την των πάντων ένωσιν και περί Αυτόν σύναξιν. Εσείς δηλαδή πώς αιτιολογείτε την άρνησή σας στις ενέργειες του Πατριάρχη και των επισκόπων μας; Και τι εν τέλει εστίν η ομολογία σας; Δεν αρκεί το σύμβολο της πίστης μας; Δια τι επομένως και εν ονόματι τίνος θέτετε εαυτόν υπεράνω της εκκλησίας μας και των ποιμένων της; Ποιος σας διόρισε να την υποκαθιστάτε και αντιπροσωπεύετε; Αν γνωρίζατε την ευαισθησία της εκκλησιολογικής συνείδησης των μεγάλων μας αγίων, μάλλον δεν θα τολμούσατε τοιούτου είδους αυθαιρεσίες και ανταρσίες… Εκείνοι οι άγιοι είχαν ως μόνο κίνητρο τη σωτηρία των πεπλανημένων αδερφών μας και ξεκινούσαν κάθε τους πράξη κατόπιν εμπόνου προσευχής και μετά παρέλευσιν πολλών ετών στις ασκητικές κονίστρες. Το δε πιο σημαντικό: κατόπιν θείας πληροφορίας. Υμείς άραγε; Έκαστος ας κρίνει εαυτόν ενώπιον Θεού αν τηρεί τις ως άνω προϋποθέσεις ορθοπραξίας. Αν όχι, ας επιστρέψει στο δρόμο της κατά Θεόν σιωπής. Ο άλλος δρόμος είναι λίαν κρημνώδης προς τον πνευματικό θάνατο, για την αποφυγή του οποίου υποτίθεται ότι κόπτονται όλοι με τις εν λόγω ενέργειές τους. Φοβάμαι όμως ότι πολλοί εξ αυτών αν βλέπανε τον πάπα Ρώμης στον παράδεισο, θα στενοχωριόντουσαν όπως ο μεγάλος αδερφός της παραβολής του ασώτου. Είναι αυτό άραγε το ορθόδοξο ήθος;;;

Εγγίζετε τον Θεόν λόγοις αλλά η καρδιά σας πόρρω απέχει απ΄Αυτού. Δέρετε αέρα, ισχυριζόμενοι ότι δέρετε το διάβολο, πράγμα που έκαναν οι άγιοι, αλλά όχι εσείς…
Το «ορθοδοξείν εστίν αεί σχοινοβατείν». Πόσο εύκολο είναι άραγε να χάσεις την ισορροπία σου…

Λάρισα, 9/12/2009

16 σχόλια:

π. Γ. Θ. είπε...

«Είναι προτιμότερο να είσαι αμαρτωλός εντός εκκλησίας παρά άγιος εκτός αυτής».
ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ, ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ, ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΩΤΕΡΩ...
Υ.Γ. ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ ΤΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΑΤΕ ΚΑΛΑ...

Κώστας Ν. είπε...

Αγαπητέ διακο Γιώργη, αφού από το υστερόγραφό σου φαίνεται ότι γνωρίζεις την παραπομπή, τότε γιατί την αιτείσαι;; Οι εξυπνάδες στο θεολογικό προβληματισμό είναι μωρολογίες κενές. Εκτός αυτού φαίνεται ότι διεέπεσαι από μια λαγνεία για το γράμμα του νόμου και όχι του πνεύματος, ως θα όφειλες...και αναρωτιέμαι αν συμφωνείς με τον άγιο ή ανήκεις στους νεοφανέντες εκτός εκκλησίας αγίους...
Περιμένω με αγωνία την ακριβή σου μετάφραση.
Υ.Γ. έχεις ποτέ διανοηθεί για τη δυνατότητα λογοτεχνικής διάστασης στη χρήση μιας οιασδήποτε παραπομπής ενός οιουδήποτε κειμένου;

π. Γ. Θ. είπε...

ΑΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΚΑΛΑ Ο Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΛΕΕΙ ΚΑΠΟΥ (ΓΙ΄ΑΥΤΟ ΖΗΤΗΣΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ) ΠΩΣ, ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΗ ΑΔΙΚΟ, ΠΑΡΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ.
ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ...

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ "ΤΟ ΓΙΩΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΕΡΑΙΕΣ¨.

Κώστας Ν. είπε...

ευλογημένε διακο Γιώργη, ακόμη και αν το δεχθούμε όπως το λες, και πάλι το ίδιο νόημα έχει...Δεν είναι ηλίου φαεινότερον;

κ. μ. είπε...

αδελφέ Κώστα Νούση, δε σε γνωρίζω αλλά θέλω να σου φιλήσω τα χέρια...

Ανώνυμος είπε...

Πώς θα φιλήσης τα μεμιασμένα χέρια του;

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Νούση,
Οι αυθαιρεσίες του Πατριάρχου ενοχλούν και θίγουν μέχρι και τους χοντρόπετσους. Ακόμη και από το χώρο της αριστεράς μιλούν για τον κατήφορο που έχει πάρει, μαζί με την αυλή του. Προσωπικά με ενόχλησε σε μεγάλο βαθμό που τόλμησε να δώσει το κοράνι στον Μουχτάρ Κεντ, διευθύνοντα σύμβουλο της κόκα κόλα. Απορώ που οι μουσουλμάνοι δεν επαναστάτησαν ακούγοντας να χαρακτηρίζεται το κοράνι ως «σουβενίρ».!.?. Από πότε όμως και από πιο περίσσευμα και με ποια εξουσία ένας Ορθόδοξος Πατριάρχης δίνει το κοράνι; Ως διάκος και παπάς δεν έκανε Είσοδο με το Ευαγγέλιο; Στη χειροτονία του σε ιερέα, του δόθηκε ο Αμνός στο δεξί του χέρι ως παρακαταθήκη: «Λάβε τὴν παρακαταθήκην ταύτην, καὶ φύλαξον αὐτήν, ἕως τῆς Παρουσίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὅτε παρ’ αὐτοῦ μέλλεις ἀπαιτεῖσθαι αὐτήν».

Αυτός είναι ο θησαυρός μας, ο Κύριος Ιησούς Χριστός. Στην Παρουσία, τι θα δώσει στον Δεσπότη Χριστό; Το κοράνι; Τα σουβενίρ από τους εβραίους, ινδιάνους και ινδουιστές κ.τ.ό.; Ντρέπεται να μιλήσει για τον Χριστό μας, όπου κι αν βρίσκεται· τον κρύβει αντί να τον κηρύττει…. Προτιμά να μιλάει για οικολογίες και περιβάλλοντα… Ως αρχιερεύς έπρεπε «τρανῶς» να «ἀνακηρύττει μεγίστῃ φωνῇ· Πᾶσι τοῖς αἱρετικοῖς ἀνάθεμα· Ὅλοις τοῖς Αἱρετικοῖς ἀνάθεμα», όπως δεσμεύτηκε στην εις επίσκοπον χειροτονία του. Δυστυχώς οι μόνοι που σχεδόν αναθεματίζονται είναι όσοι τολμούν και μιλούν.

Για την παρουσία του στην εβραϊκή συναγωγή στην Ν. Υόρκη δεν σχολιάζω τίποτε, μόνο θυμίζω: κάλεσε σε (συν)προσευχή τους εβραίους: Let us hold our hands, (not only) in prayer. Δηλ. «ας πιαστούμε από τα χέρια (όχι μόνο) για προσευχή»! Και αυτά σε διάστημα 2 ημερών μόνο. Σκεφτείτε πόσο καιρό είναι στη θέση αυτή….

Αντί να εξαντλείτε την ευφράδειά σας στις ψευτο - ψυχολογίες του δήθεν ζηλωτισμού και στις ατέρμονες, φανφαρόνικες και κενές περιεχομένου και επιχειρημάτων αιτιάσεις σας, φερθείτε ως θεολόγος (αν μπορείτε κι αν έχετε Θεό) και αντί να τα βάζετε με τους ευσεβείς - έστω κι αν κάποτε παρεκτρέπονται -, βάλτε τα με τους ασεβείς και εχθρούς της πίστεως και της Εκκλησίας. Γιατί κι αν ακόμη βάλουμε όλες τις παρεκτροπές και εκτροχιασμούς του παρελθόντος μαζί, ακόμη κι αυτήν του παλαιοημερολογιτισμού, δεν είναι ΤΙΠΟΤΕ μπροστά στη ζημιά που με πρόθεση επιχειρείται στο σώμα του Χριστού μας από το κύμα του Οικουμενισμού.

Κανείς από τους πατέρες που φωνάζουν κατά της αυθαιρεσίας δεν παριστάνει τον άγιο ή τον παραδοσιακό. Απλώς έτσι παρέλαβαν κύριε Νούση. Είναι κακό; Δεν ευλογούν τη λήξη του Ραμαζανιού, δε βάζουν τον πάπα μέσα στο ναό, δεν κοινωνούν αβάπτιστους, δε μοιράζουν κοράνια και ανθίστανται όταν η ορθοδοξία χαρακτηρίζεται ελλειματική έναντι της παπικής «αυθεντίας»… (συν.)

Ανώνυμος είπε...

«Παρασυναγωγές»

Έτσι χαρακτηρίζετε τις συζητήσεις μεταξύ αδελφών, για θέματα ζωής και θανάτου· λες και απαγορεύεται να μιλάμε ή να προβληματιζόμαστε και να ανησυχούμε. Όταν κάτι δεν πάει καλά, δεν οφείλουμε να το υπομνηματίζουμε; να ενημερώνουμε τους υπεύθυνους; Μήπως νομίζετε ότι οι υπεύθυνοι (Πατριάρχης κλπ) δεν λαμβάνουν καθημερινά επιστολές ανησυχίας, διαμαρτυρίας, προβληματισμού κ.λ.π; Αλλά έστω ότι είναι παρασυναγωγές. Οι συναθροίσεις Πατριάρχου με όποιον μπορούμε να φανταστούμε, από συμπροσευχές με «χριστιανές ιέρειες», τον πάπα, μέχρι ινδιάνους που χορεύουν και φωνάζουν, ακόμη και οι κεκλεισμένων των θυρών προσυνοδικές διακέψεις εν όψει της Μεγάλης Συνόδου, η Ραβέννα κ.ά. τι είναι;

«Αποσχιστικές τάσεις» - «ερωτοτροπούντες με το σχίσμα»

Δικό σας αυθαίρετο συμπέρασμα. Δε φεύγουμε από την Εκκλησία που αγαπούμε. Μην περιμένετε κινήσεις απόσχισης και άλλα τέτοια. Εσείς φεύγετε...

Χρησιμοποιώντας 1.500 λέξεις μπορεί κανείς να αναπτύξει υψηλότατα νοήματα. Στη δική σας περίπτωση δεν είναι παρά ένα ελάχιστο δείγμα παραληρήματικής συμπεριφοράς. Δε βγαίνει συμπέρασμα. Μιλάτε μόνος σας. Δώστε στοιχεία αυτών που λέτε αντί να μουρμουράτε. Κατηγορείτε το γενικό επειδή σας ενόχλησε το ειδικό; Αυτούς που ανθίστανται στην δίνη του Οικουμενισμού, επειδή σας ενόχλησε κάτι που είδατε ή ακούσατε σε μία συνάντηση; Έτσι σκέφτεστε;;; και είστε επιστήμων κατά τ’άλλα;; Δε νομίζω να έχουμε συναντηθεί ποτέ, εντούτοις γράφετε και για μένα, αφού ούτε εγώ υποστηρίζω τα οικουμενιστικά - συγκρητιστικά ανοίγματα του Οικ. Πατριαρχείου και όσους τα χειροκροτούν. (συν.)

Ανώνυμος είπε...

"Η Εκκλησία σώζει, δε σώζεται. Δεν έχουμε ανάγκη από μορφωμένους κληρικούς αλλά από αγίους"...

Ξανασκεφτείτε το, γιατί η έκφραση αυτή περιγράφει ακριβώς εσάς και τους ομοίους με εσάς παραμορφωμένους κληρικούς που έφεραν στην Ορθοδοξία τον αέρα της Νέας Εποχής και του Οικουμενισμού. Ο Πατριάρχης είναι μορφωμένος ή άγιος;; Ο Περγάμου;; ο π. Τσέτσης;; ο Μεσσηνίας;; κ.ά. Αλλά είστε ικανός να πείτε "και τα δύο".

Ξανασκεφτείτε το γιατί δε χρειάζεται και ιδιαίτερη κατά κόσμον μόρφωση για να μάθεις τους ι. Κανόνες της Εκκλησίας μας, δε χρειάζεται κοφτερό μυαλό και περγαμηνές από τις σχολές της Ευρώπης για να επικαλεστείς τον πατερικό πλούτο. Ίσα ίσα, οι Πατέρες, οι συνοδικές αποφάσεις, η Παράδοσή μας, μας εξασφαλίζουν και μας γλυτώνουν από τον πονοκέφαλο. Δεν αφήνουν περιθώρια για ακροβασίες. Ακροβασίες στις οποίες όλοι αυτοί κι εσείς μαζί τους καταφεύγετε μόνο κ' μόνο για να συζητηθείτε και να ακουστείτε, να δώσετε νόημα στα πτυχία και τις σπουδές σας (στην καλύτερη περίπτωση).

Αν όχι για τα σημερινά χάλια, πείτε μας τότε για ποιο λόγο υπάρχουν οι Κανόνες της Εκκλησίας μας; Εάν κάνουμε και εδώ «οικονομία», τότε πού θα έχουμε ακρίβεια; Οι κανόνες κατήντησαν να είναι η εξαίρεση χάριν της «αγάπης». Όλα τα θρησμεύματα για αγάπη μιλούν.. Και μόνο γι’αυτό όμως, για να μη γίνονται συγχύσεις με κακοδοξίες και θρησκεύματα, πρέπει ΚΑΤΑ ΓΡΑΜΜΑ να τηρούνται οι Κανόνες.

Αν όμως για τους Πατέρες, που σαφώς μίλησαν για τις σχέσεις που πρέπει να έχουμε με τους αλλόδοξους κ' αλλόθρησκους, ο Πατριάρχης επικαλέστηκε το έλεος του Θεού, καθώς έπεσαν «θύματα του αρχεκάκου όφεος» (!!), τότε είναι λογικό οι αυλοκόλακές του να μιλούν με ακόμα χειρότερα λόγια για όσους τους επικαλούνται...

π. Ν.Γ.

Κώστας Ν. είπε...

Αγαπητέ π. Ν.Γ. Θα σου πω αρχικά ότι αν είσαι ιερεύς, δε χρειάζεται να κρύβεσαι υπό ψευδώνυμον. Ο ιερέας χρήζει παρρησίας. Και στο λέω διότι προσπαθείς στο κείμενό σου να μιλήσεις με το πνεύμα του προφήτη Ηλία. Δεν πρέπει να νομίζεις κατά βάσιν ότι οφείλεις να υπερασπιστείς την ορθοδοξία από μένα που πάω να την προσβάλω με την κατά τη γνώμη σου υπεράσπιση υπ' εμού του Βαρθολομαίου. Δεν είμαι τόσο αφελής ή εγκάθετος κανενός, ώστε να θεωρώ ακρίτως τις ενέργειες των ιεραρχών εκ των προτέρων απρόσβλητες και ιδανικές. Αντί άλλης απαντήσεως θα σου πω μια ιστορία από το γερο Πορφύριο, τον κατά την ταπεινή μου γνώμη κορυφαίο άγιο των τελευταίων ετών.Είχε πάει κάποτε να τον ρωτήσει ένας καθηγητής πανεπιστημίου, πνευματικό του παιδί, αν πρέπει να μιλάει στους φοιτητές για το Χριστό."Κοινώνησες την Κυριακή;" ρώτησε ο γέροντας. Μετά την καταφατική απάντηση του είπε:" Δε χρειάζεται λοιπόν, διότι φέρνεις το Χριστό μέσα στην αίθουσα". Επίσης κάποτε που του εξέφρασε την απορία ένας επισκέπτης του "ότι είναι ο πρώτος παπάς που συνάντησε και δεν του μίλησε για Θεό" ο γέρων του απάντησε πως "δε μιλάω για Θεό αν δε με ρωτήσουν". Δεν ξέρω αν σου έδωσα να καταλάβεις το ορθόδοξο πνεύμα των αγίων των εχόντων εμπειρία και όχι ψιλή θεωρία περί σωτηρίας των άλλων, αλλά να θυμάσαι, αδελφέ, ότι είναι ουτοπία να νομίζεις πως με τα λόγια θα σώσεις τον άλλο. Αν δηλαδή τους αναθεμάτιζε κατά πρόσωπο, όπως λες, τότε τι πιστεύεις ότι θα κέρδιζε η ορθοδοξία αλλά και το πλανημένο αυτό παιδί του Θεού είτε είναι εβραίος ή ινδιάνος ή οτιδήποτε άλλο, κατα πως λες;
Μια ακόμα παρατήρηση: ενώ ξεκινάς με διάθεση τεκμηρίωσης των θέσεών σου, καταλήγεις σε προσωπική επίθεση με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς και κρίσεις. Φοβάμαι ότι, όπως έλεγε και ο μακαριστός γερο Παΐσιος, "στα χέρια σου οι κανόνες της Εκκλησίας ua γίνονταν κανόνια", όπως και στα χέρια των ομοφρόνων σου. Επίσης δεν μας υπέδειξες ποιος κατ' εσέ είναι άγιος και μορφωμένος, ώστε να αντικαταστήσει το Βαρθολομαίο, τον Περγάμου και τους συν αυτοίς. Πριν όμως μας τους αναφέρεις, να μας πεις και πώς ξεχώρισες τους αγιότερους...Πάνω από όλα όμως εύχομαι ειλικρινά να βρεις το δρόμο της μετανοίας και να μη χάσεις την ψυχή σου, η οποία νομίζεις ότι έχει σωθεί, ενώ του Πατριάρχη καίγεται από τώρα με τους Ινδιάνους στην κόλαση εν χορώ γύρω από τις δαντικές πυροστιές, όπως μας τις περιγράφει η ρωμαιοκαθολική θεολογία...

π. Γ. Θ. είπε...

ΑΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΚΑΛΑ Ο Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΛΕΕΙ ΚΑΠΟΥ (ΓΙ΄ΑΥΤΟ ΖΗΤΗΣΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ) ΠΩΣ, ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΗ ΑΔΙΚΟ, ΠΑΡΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ.
ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ...

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ "ΤΟ ΓΙΩΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΕΡΑΙΕΣ¨.

10 Δεκεμβρίου 2009 1:41 μ.μ.
Κώστας Ν. είπε...
ευλογημένε διακο Γιώργη, ακόμη και αν το δεχθούμε όπως το λες, και πάλι το ίδιο νόημα έχει...Δεν είναι ηλίου φαεινότερον;

ΚΑΘΟΛΟΥ...ΤΑ ΛΙΓΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΜΕ ΒΟΗΘΟΥΝ ΝΑ ΒΓΑΛΩ ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΜΕ ΣΑΣ.

Κώστας Ν. είπε...

Διακο γιώργη, στα προηγούμενα σχόλιά σου καταλάβαμε ότι δύνασαι να μεταφράσεις απταίστως τα αρχαία ελληνικά και τώρα μας λες ότι δεν καταλαβαίνεις τα απλά νέα ελληνικά;
Τι συμπέρασμα να βγάλω, διάκο μου;
Για να σε βγάλω όμως από την αγωνία, άρχισε να ψάχνεις και σε άλλους αγίους...δε νομίζω να επιβεβαίωσα ποτέ ότι τα λόγια της παραπομπής είναι χρυσοστομικά...

π. Γ. Θ. είπε...

Κώστας Ν. είπε...
Διακο γιώργη, στα προηγούμενα σχόλιά σου καταλάβαμε ότι δύνασαι να μεταφράσεις απταίστως τα αρχαία ελληνικά και τώρα μας λες ότι δεν καταλαβαίνεις τα απλά νέα ελληνικά;
Τι συμπέρασμα να βγάλω, διάκο μου;

ΑΓΑΠΗΤΕ, ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ, ΟΠΩΣ ΛΕΣ, ΤΟ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ (!!!) ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.

ΠΡΩΤΟΝ, ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΓΙΟΣ ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ;;;

ΔΕΥΤΕΡΟΝ,ΤΟ :"ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΑΣ ΕΧΕΙ ΛΑΘΟΣ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΕ ΚΑΤΙ, ΠΑΡΑ ΝΑ ΒΓΗΣ ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΚΑΠΟΙΟ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΣΟΥ ΓΙΑ ΚΑΤΙ, ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΥ ΛΑΘΕΥΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ", ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ, ΠΟΥ ΑΝΕΦΕΡΕΣ, ΟΤΙ ΔΗΛΑΔΗ, ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΓΙΟΣ ΕΚΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.

ΕΙΠΑΜΕ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΟΙΗΤΗΣ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΚΑΙ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΤΗΣ...
ΑΡΧΗ ΣΟΦΙΑΣ Η ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ, ΛΕΕΙ Ο Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (ΕΛΠΙΖΩ ΑΥΤΗ Η ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΗ).

ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΣΟΥ, ΔΕΝ ΕΚΑΝΕΣ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΝΑ ΚΟΠΙ ΠΕΙΣΤ ΑΠΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ(ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΙΟ), ΑΝΤΙ ΝΑ ΚΑΘΣΕΣΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΕΙΣ ΑΝΑΜΑΣΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ ΤΟΥ;

ΑΝ ΠΑΛΙ ΗΘΕΛΕ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΙΑ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ, ΤΟΤΕ, ΤΟ ΤΙ ΘΑ ΕΒΓΑΙΝΕ ΣΤΗ ΦΟΡΑ, ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΤΟ ΞΕΡΕΙ...
ΑΛΛΑ ΤΟΣΗ ΜΠΟΧΑ ΟΥΤΕ ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΔΕΝ ΘΑ ΤΗΝ ΣΗΚΩΝΕ.
ΑΛΛΑ ΑΣ ΕΙΡΗΝΕΥΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ, ΔΙΟΤΙ ΚΑΘΕ ΛΟΓΟΣ ΕΧΕΙ ΑΝΤΙΛΟΓΟ, ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ...

N. K. είπε...

Αγαπητέ διακο γιώργη, δεν είμαι σουρεαλιστής, όπως νομίζεις, αλλά με ανάγκασαν να γίνω νατουραλιστής.
Πάμε πρώτα ένα μικρό οδοιπορικό να σου δείξω πληθώρα αγίων εκτός εκκλησίας. Ανεβαίνουμε στις ερήμους και σκήτες του αγιονόρους. Εκεί συναντάμε αmέτρητους "ζηλωτές" αγίους εκτός εκκλησίας. Επίσης σε όλη τη γη ξέρεις πόσοι ηθικώς άμωμοι και ανώτεροι από μας σε ποσότητα προσευχών και ποιότητα αυτοσυγκέντρωσης υπάρχουν;;Κοίτα κατά Θιβέτ μεριά και θα δεις...Όμως όλοι αυτοί είναι "άγιοι" εκτός εκκλησίας. Φυσικά όμως ο λόγος έχει και την ειρωνική καιτην δια της εις άτοπον απαγωγής αποδεικτική του διάθεση.Αν θες να τον "καταστρέψουμε" αποκωδικοποιώντας τον, ναι: τω όντι άγιοι extra ecclesiae ουκ εισίν.
Όσον αφορά στο Γιανναρά, ενθυμού ότι είναι πόρρω ανώτερος από πολλούς συντηρητικούς θεολογίσκους που θεωρούνται "άγιοι" από τις ορδές του ευσεβιστικού πληρώματος. Σου ξαναείπα ότι δεν ανήκω στους θαυμαστές του. Τώρα το γεγονός ότι η ορολογία μου στον θυμίζει, μάλλον θα φταίει η ταυτότητα των περιγραφομένων ομάδων και η αναγκαστικά κοινή χρήση της ελληνικής γλώσσας. Άπαγε απ' εμού η βλασφημία της αντιγραφής του!
Κ.Ν.

π. Γ. Θ. είπε...

Αγαπητέ διακο γιώργη, δεν είμαι σουρεαλιστής, όπως νομίζεις, αλλά με ανάγκασαν να γίνω νατουραλιστής.

ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΧΑΙΡΕ. ΟΜΟΛΟΓΩ ΠΩΣ ΜΕ ΜΠΕΡΔΕΨΕΣ ΜΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ. ΜΑΛΛΟΝ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΕΙΣΑΙ, ΔΙΟΤΙ ΤΑ ΠΕΡΙ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΠΟΥ ΕΚΦΡΑΖΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΑ, ΝΙΟΥ ΕΙΤΖ(ΝΕΟΕΠΟΧΗΤΙΚΑ) ΑΝ ΤΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ.

Πάμε πρώτα ένα μικρό οδοιπορικό να σου δείξω πληθώρα αγίων εκτός εκκλησίας. Ανεβαίνουμε στις ερήμους και σκήτες του αγιονόρους. Εκεί συναντάμε αmέτρητους "ζηλωτές" αγίους εκτός εκκλησίας. Επίσης σε όλη τη γη ξέρεις πόσοι ηθικώς άμωμοι και ανώτεροι από μας σε ποσότητα προσευχών και ποιότητα αυτοσυγκέντρωσης υπάρχουν;;Κοίτα κατά Θιβέτ μεριά και θα δεις...Όμως όλοι αυτοί είναι "άγιοι" εκτός εκκλησίας.

ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ.

Φυσικά όμως ο λόγος έχει και την ειρωνική καιτην δια της εις άτοπον απαγωγής αποδεικτική του διάθεση.

ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΜΠΕΡΔΕΥΤΗΚΑ, ΣΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ. ΑΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΜΑΣ ΤΑ ΞΕΔΙΑΛΥΝΕΙΣ ΛΙΓΟ.

Αν θες να τον "καταστρέψουμε" αποκωδικοποιώντας τον, ναι: τω όντι άγιοι extra ecclesiae ουκ εισίν.

ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΔΕΝ ΤΑ ΠΟΛΥΚΑΤΑΛΑΒΑ. ΤΙ ΘΑ "ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΟΥΜΕ";


Όσον αφορά στο Γιανναρά, ενθυμού ότι είναι πόρρω ανώτερος από πολλούς συντηρητικούς θεολογίσκους που θεωρούνται "άγιοι" από τις ορδές του ευσεβιστικού πληρώματος.

Ο ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΕ Η ΚΑΜΑ ΣΟΥΤΡΑ ΕΠΕΣΕ ΣΕ ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ. ΑΝ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΣ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΕΣ ΤΟΥ ΠΕΦΤΕΙ ΣΕ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ (ΑΝ ΤΟΝ ΠΑΡΕΙ ΣΤΑ ΣΟΒΑΡΑ). ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΛΙΓΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΔΙΝΕΙ ΘΑΡΡΟΣ ΣΤΟΥΣ ΓΥΡΩ ΤΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΚΟΡΠΑ ΠΕΣΙΜΙΣΜΟ, ΟΠΩΣ ΑΥΤΟΣ Ο "ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ". ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ Π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ:ΤΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ, Ο ΑΓΙΟΣ(ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ)Ή ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΛΠ. (ΝΑ ΣΟΥ ΚΑΝΩ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΕΣ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ...).

Σου ξαναείπα ότι δεν ανήκω στους θαυμαστές του. Τώρα το γεγονός ότι η ορολογία μου στον θυμίζει, μάλλον θα φταίει η ταυτότητα των περιγραφομένων ομάδων και η αναγκαστικά κοινή χρήση της ελληνικής γλώσσας.

ΟΤΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΤΑΙΡΙΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝΚΟΣΜΟΘΕΩΡΙΑ.


Άπαγε απ' εμού η βλασφημία της αντιγραφής του!
Ε, ΟΧΙ ΚΑΙ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ. ΕΓΩ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΚΑΤΑ ΚΟΡΟΝ ΤΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ Π.Χ. ΚΗΡΥΓΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣ ΙΕΡΟΚΗΡΥΚΕΣ. ΣΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ ΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΧΟΡΗΜΕΝΩΝ. ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΙΜΑΣΤΕ Ή ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ "ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΤΟΙΣ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΑΣΙ".(ΜΗΝ ΠΑΡΕΞΗΓΗΘΩ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΟΤΙ ΣΥΓΚΑΤΑΛΕΓΩ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΑΝΑΜΕΣΑ Σ΄ΑΥΤΟΥΣ...).

N. K. είπε...

Διακο Γιώργη, θα σου απαντήσω με μια φράση του Χριστού και αναγινώσκοντας την όλη περικοπή θα καταλάβεις:"ο δε είπεν αυτοίς΄ ικανόν εστι" (Λουκ. 22,38)