Παρασκευή, 18 Δεκεμβρίου 2009

"Γέροντα Γρηγόριε, ευλόγησον" - Κώστας Νούσης προς αρχιμ. π. Γρηγόριο Χατζηνικολάου


Προς τον Ηγούμενον της Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος Ανω Γατζέας Βόλου (φωτ.) πανοσιολογιώτατον αρχιμανδρίτη π. Γρηγόριον Χατζηνικολάου, ο συνάδελφος φιλόλογος - θεολόγος Κώστας Νούσης απηύθυνε την ακόλουθη επιστολή:

«Γέροντα Γρηγόριε, ευλόγησον.

Η επιστολή μου αυτή έχει στόχο την αποκατάσταση της αλήθειας περί του πνευματικού μου πατρός π. Π., τον οποίο πιθανώς θα σκεφτούν κάποιοι ως υπεύθυνο για την όλη στάση μου και την επίσκεψή μου στο μοναστήρι σας την περασμένη σαρακοστή στην περί ου ο λόγος σύναξη. Ο εν λόγω αλλά και ο έτερος ιερεύς απλώς μου ζήτησαν εν πάση απλότητι να τους μεταφέρω με το αυτοκίνητό μου. Άλλωστε ποτέ στο παρελθόν δεν ανέφερα ότι είμαι υπέρμαχος κανενός, ούτε των πατριαρχικών ούτε των ενισταμένων στις ενέργειές τους.

Εν πάση ειλικρινεία σας αναφέρω ότι δεν πληρώνομαι από κανένα για τις απόψεις μου ( κάποιοι το σκέφτηκαν ) αλλά και ο γέροντάς μου δε γνώριζε ούτε στο ελάχιστο τη στάση που θα κρατούσα τις τελευταίες μέρες ούτε και τα γραπτά μου, τα οποία προέκυψαν μέσα από διαλόγους στο ίντερνετ που ούτε εγώ φανταζόμουν πως θα προέκυπταν. Θέλω να γνωρίζετε επίσης ότι με συκοφάντησαν δαιμονιωδώς επί προσωπικού τινες ενοχλούμενοι από τα λόγια μου (που με βάζει σε υποψίες για το ποιος κρύβεται πίσω από τις φαινομενικά καλές προθέσεις για κάθαρση των εκκλησιαστικών εκτροπών).

Η στάση μου είναι καρπός προσωπικής ελεύθερης επιλογής που προήλθε βλέποντας κυρίως την αντίστοιχη εκκλησιολογική συνείδηση και στάση συγχρόνων αγίων ( Πορφύριος, Παΐσιος, Ιάκωβος, Γέρων Ιωσήφ ο ησυχαστής, γέρων Εφραίμ Κατουνακιώτης, γέρων Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης και άλλοι) και όχι ερειδόμενος στην κατά τη γνώμη μου μαχητική διάθεση που θα προέκρινα με βάση την ιδιοσυγκρασία μου. Στα γραπτά μου ξεκίνησα αναφερόμενος γενικώς περί του φαινομένου του νεοφονταμενταλισμού αλλά προκληθείς έγραψα και κατά των υπογραψάντων. Θεωρώ ότι πολλούς από όσους περιγράφω σκληρά ταιριάζουν με τις αναλύσεις μου έστω και αν δεν το νιώθουν οι ίδιοι συνειδητά (αλλά υποσυνειδήτως ισχύει). Εννοείται πως στις σκληρές μου περιγραφές δε συγκαταλέγω εσάς και το γέροντά μου αλλά ούτε και πληθώρα αγνών πιστών που συμμετέχουν για ποικίλους λόγους.

Για την πιθανή απορία σας για ποιο λόγο δεν τον ρώτησα πριν προβώ στα προαναφερθέντα, σας λέω ότι δεν θεωρώ ότι ο πνευματικός πατέρας πρέπει να στερεί την ελευθερία έκφρασης κανενός παρεκτός της απαγόρευσης της αμαρτίας. Επίσης σε περίπτωση εκκλησιολογικής συνείδησης έχω την άποψη ότι προηγείται η ενότητα της εκκλησίας από τη γνώμη και του αγιότερου πνευματικού, της οποίας ενότητας θέλω να πιστεύω ότι είμαι υπέρμαχος. Διευκρινίζω ότι και αντιστρόφως καταδικάζω κάθε «υπακοή» σε υποχωρήσεις σε δογματικά θέματα, έστω και αν πρόκειται για αγγελική επιταγή. Το γενικό πνεύμα μου είναι: προτιμώ να «πλανώμαι» εν τη εκκλησία παρά να κινδυνεύω να εξέλθω αυτής για διάτρητους λόγους.
Εύχεσθε υπέρ εμού σε περίπτωση που πλανώμαι.

Κώστας Νούσης,

Λάρισα 16-12-2009
____________________________
* Σημείωση διαχειριστού του ιστολογίου:

Δημοσιεύουμε την ως άνω διευκρινιστικού χαρακτήρος απευθυνομένη στον π. Γρηγόριο επιστολή του συναδέλφου Κ. Νούση, κλείνοντας εδώ την παράθεση του κύκλου της αντιλογίας, με την προσδοκία της άρσεως των όποιων παρεξηγήσεων και της ειρηνεύσεως των διαλεγομένων. Επίσης, αναστέλλουμε τη λειτουργία του ιστολογίου μέχρις ότου η νεοεκλεγείσα Διοικούσα Επιτροπή της Ενωσής μας, αποφασίσει, ως θεσμικό όργανο, περί του χαρακτήρος αυτού και των κανόνων δημοσιογραφικής – προσέτι δε και θεολογικής – δεοντολογίας που θα πρέπει να διέπουν την λειτουργία του, ως μέσου ενημέρωσης και forum διαλόγου μεταξύ των θεολόγων. Μέχρις ότου τούτο συμβεί ο διαχειριστής της παρούσης ιστοσελίδος θα θεολογεί, δημοσιογραφεί και θα διαλέγεται στο προσωπικό του blog («Θρησκευτικών Δίκτυο»): http://religiousnet.blogspot.com/

2 σχόλια:

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Νομίζω ότι πρέπει να δώσουμε προσοχή στις ανησυχίες του κ. Νούση.

Αυτό που αναφέρει ότι προέχει η ενότητα της Εκκλησίας μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους. Ιλιγγιώ και μόνον στην ιδέα του σχίσματος.

Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει ότι ούτε το αίμα του μαρτυρίου δεν ξεπλένει την αμαρτία του σχίσματος.

Ποιος είναι, όμως, ο λόγος που πιστεύει ότι η αποδοκιμασία των συμπροσευχών με αιρετικούς και αλλόθρησκους και προπαντός η απόρριψη των κακοδοξιών της "βαπτισματικής θεολογίας", της "θεολογίας των αδελφών Εκκλησιών", κτλ. προσβάλλει το δόγμα της ενότητας της Εκκλησίας;

Αν όσοι υπέγραψαν την Ομολογία για τον οικουμενισμό έχουν πρόθεση να κάνουν σχίσμα ο κ. Νούσης έχει δίκαιο να αποδοκιμάζει τη συμπεριφορά τους, αλλά τίποτα από όσα λέγουν ή γράφουν οι εν λόγω πατέρες και αδελφοί, δεν οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θέλουν να κάνουν σχίσμα.

Μήπως ο κ. Νούσης έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αντίθετο;

Αν έχει ας τα προσκομίσει και ας είναι βέβαιος ότι κανείς άνθρωπος με εκκλησιαστικό φρόνημα δεν μπορεί (και δεν πρέπει) να τα παραγνωρίσει.

n είπε...

Φίλτατε Παναγιώτη, φαίνεται από τελευταίες δηλώσεις σου ότι αλγείς για την ορθοδοξία, αλλά κινδυνεύεις και εσύ να χαρακτηρισθείς οικουμενιστής με τα λόγια σου. Στοιχεία με την αστυνομική έννοια του όρου δεν έχω, ίσως διότι δεν ψάχνω κιόλας. Ανησυχίες και προβλέψεις εκφράζω αναλογιζόμενος ιστορικά ομόλογα φαινόμενα.
Δεν απελπίζομαι όμως, διότι ο Κύριος είναι η κεφαλή και έχει προφητέψει την τελική νίκη της εκκλησίας.
Κ.Ν.