Στο φαινόμενο του νεοφονταμεταλισμού αναφέρεται σε άρθρο του γραμμένο για το blog της Ενωσης Θεολόγων Λάρισας, ο εκλεκτός συνάδελφος φιλόλογος - θεολόγος ΑΠΘ Κώστας Νούσης, παραδειγματολογώντας επί θεμάτων της επικαιρότητoς:
"...Θαυμάζω τελευταία - γράφει - και μια ιερή αγανάκτηση των νεοζηλωτών κατά του νέου προγράμματος του Ρ/Σ της εκκλησίας, διότι τάχα μου είναι εκκοσμικευμένο. Εννοείται φυσικά πως όλοι αυτοί και αυτές οι κυρίες ζουν τόσο πνευματικά το υπόλοιπο εικοσιτετράωρο που ενοχλούνται από την παραφωνία του σταθμού της εκκλησίας… Έχουν λύσει τα πνευματικά τους ζητήματα, βρήκαν το Θεό και την αγιότητα και τώρα διορθώνουν και τον αρχιεπίσκοπο. Βασιλικότεροι του βασιλέως! Η ένταση της υποκρισίας αυτής - προσθέτει - μου θυμίζει τα λόγια ενός μακαριστού γέροντα που καυτηρίαζε ένα συμπατριώτη του αρχιμανδρίτη, ο οποίος ήταν φοβερά σχολαστικός με το λειτουργικό τυπικό, άριστος γνώστης του, φοβερός εκκλησιαστικός ρήτωρ, δεινός ψάλτης αλλά και ομοφυλόφιλος! Φοβάμαι ότι αν ερχόταν ο Χριστός σήμερα, οι πιστοί αυτοί θα τον είχαν χαρακτηρίσει ως οικουμενιστή και πολλά άλλα συναφή, όπως τω καιρώ εκείνω τον κατηγόρησαν που συνέτρωγε με τελώνες και πόρνες...". .
* Ολόκληρο το άρθρο στο blog των Θρησκευτικών:http://religiousnet.blogspot.com/2009/12/o.html
"...Θαυμάζω τελευταία - γράφει - και μια ιερή αγανάκτηση των νεοζηλωτών κατά του νέου προγράμματος του Ρ/Σ της εκκλησίας, διότι τάχα μου είναι εκκοσμικευμένο. Εννοείται φυσικά πως όλοι αυτοί και αυτές οι κυρίες ζουν τόσο πνευματικά το υπόλοιπο εικοσιτετράωρο που ενοχλούνται από την παραφωνία του σταθμού της εκκλησίας… Έχουν λύσει τα πνευματικά τους ζητήματα, βρήκαν το Θεό και την αγιότητα και τώρα διορθώνουν και τον αρχιεπίσκοπο. Βασιλικότεροι του βασιλέως! Η ένταση της υποκρισίας αυτής - προσθέτει - μου θυμίζει τα λόγια ενός μακαριστού γέροντα που καυτηρίαζε ένα συμπατριώτη του αρχιμανδρίτη, ο οποίος ήταν φοβερά σχολαστικός με το λειτουργικό τυπικό, άριστος γνώστης του, φοβερός εκκλησιαστικός ρήτωρ, δεινός ψάλτης αλλά και ομοφυλόφιλος! Φοβάμαι ότι αν ερχόταν ο Χριστός σήμερα, οι πιστοί αυτοί θα τον είχαν χαρακτηρίσει ως οικουμενιστή και πολλά άλλα συναφή, όπως τω καιρώ εκείνω τον κατηγόρησαν που συνέτρωγε με τελώνες και πόρνες...". .
* Ολόκληρο το άρθρο στο blog των Θρησκευτικών:http://religiousnet.blogspot.com/2009/12/o.html
* Aναδημοσιεύσεις:
- Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων (amen.gr): http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=1092
-ΕΞΑΓΟΡΕΥΣΙΣ: http://exagorefsis.blogspot.com/
15 σχόλια:
Βάζεις ένα προκλητικό άρθρο, ανοίγεις το σχολιασμό και στους Ανώνυμους και περιμένεις να τσιμπήσουμε...
Ξέρεις τι θα ακολουθήσει; Θα σβήσεις το σχόλιό μου, θα κλείσεις τον Ανώνυμο σχολιασμό και το μόνο που θα μείνει θα είναι οι οικουμενιστικές εξυπνάδες του κ. Νούση. Αλήθεια, το άρθρο αυτό έχει την έγκριση του Προέδρου της Ένωσης Θεολόγων για να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Ένωσης;
γ.
1) Ενα άρθρο αν δεν είναι "προκλητικό" δεν είναι άρθρο... Περνάει απαρατήρητο - είναι σαν να μη γράφτηκε. Το γεγονός ότι και εσύ φίλε μας ασχολήθηκες με το περιεχόμενό του συγκεκριμένου άρθρου ("Νεοφονταμενταλιστές εν δράσει") σημαίνει ότι το άρθρο κάτι σημαντικό έχει να πεί. Αυτό δεν σημαίνει, κατ' ανάγκην, ότι θα πρέπει να συμφωνήσουμε με το περιεχόμενο του άρθρου - ως θεολόγοι οφείλουμε να στεκόμαστε με σεβασμό απέναντι σε κάθε άποψη, χωρίς κατ' ανάγκην να την αποδεχόμαστε, να την ενστερνιζόμαστε. Δεν σε υποχρεώνει κανένας φίλε μας να ενστερνισθείς τις απόψεις του δημοσιευομένου άρθρου. Κάθε άλλο μάλιστα: όπως θα έχετε αντιληφθεί σ' αυτό το φιλελεύθερο ιστολόγιο χωρούν όλες οι απόψεις, υπό μία προϋπόθεση: να μην είναι υβριστικές.
2) Τα άρθρα των ανθρώπων σε μια φιλελεύθερη κοινωνία και δημοκρατική πολιτεία, όπως η δική μας, η ελληνική, δεν χρειάζονται "εγκρίσεις" ούτε του προέδρου, ούτε του γραμματέα, ούτε του ταμία της ημετέρας και πάσης ετέρας Ενώσεως για να δημοσιευθούν, αυτό γινόταν στο μεσαίωνα - και σε περιόδους μη δημοκρατικές (και διόλου χριστιανικές!..). Στείλτε μας και σείς το δικό σας άρθρο. Μετά χαράς μεγάλης (και εφ' όσον πληροί την προαναφερθείσα προϋπόθεση ότι δεν θα είναι υβριστικό) θα το δημοσιεύσουμε.
Να είσθε καλά. Σας ευχαριστούμε για τον κόπο που μπήκατε για να μας γράψετε τις παρατηρήσεις σας.
3) Περιμένουμε το άρθρο - απάντησή σας στις "οικουνιστικές εξυπνάδες του κ. Νούση". Οχι τίποτ' άλλο, αλλά για να μη θεωρηθεί ..."αντιοικουνμενιστική εξυπνάδα" η (ανώνυμη) παρέμβασή σας. Περιμένουμε, λοιπόν, τον επί της ουσίας αντίλογό σας, τον επί της ουσίας.
Απαράδεκτο.
Ο Προέδρος της Ένωσης Θεολόγων Λάρισας εγκρίνει το συγκεκριμένο άρθρο;
Γιατί διασύρεις κ. Ανδριόπουλε ολόκληρη την τοπική Ένωση Θεολόγων με προσωπικές πρωτοβουλίες ;
Τις προσωπικές οικουμενιστικές απόψεις σας στο ιστολόγιο σας παρακαλώ.
«ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΝΕΓΓΥΣ»
ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΑΡΘΡΟ
Αγαπητέ ανώνυμε Β',
ιδέτε την απάντηση εις τον ανώνυμον Κον "γ".
(...τώρα, το εάν ...διασύρω εγώ την Ενωση Θεολόγων επειδή δημοσιεύεται το άρθρο ενός συναδέλφου φιλολόγου - θεολόγου στο blog της Ενώσεως, ή εάν επιχειρείς ΕΣΥ
να ΔΙΑΣΥΡΕΙΣ ολόκληρη τη Θεολογία της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας με το "φίμωτρο" που θα ήθελες να επιβάλεις στις απόψεις
των χριστιανών, άσε να το κρίνουν άλλοι...
Κατα τ' άλλα σας ευχαριστώ που μπήκατε στο κόπο να εκφράσετε τη διαφωνία σας στο ιστολόγιο, την οποία και καταγράφουμε προσέτι δε περιμένουμε τον επί της ουσίας αντίλογό σας στο άρθρο το οποίο χαρακτηρίζετε "απαράδεκτο". Αν μας εξηγούσατε και το "γιατί" πιστεύω ότι και τον εαυτό σας και εμάς
μας οφελούσατε.
κ.Ανδρεόπουλε, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο τα παρουσιάζετε. Το άρθρο αποτελεί ξεκάθαρη επίθεση εναντίον του πλήθους σεβαστών κληρικών και λαϊκών που υπέγραψαν την «Ομολογία Πίστεως». Ο αρθρογράφος του σημειώνει για όλους αυτούς ότι είναι «νεοφονταμενταλιστές υπερορθόδοξοι ιεράρχες, κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί που εντοπίζουν συνεχώς εκπτώσεις του δόγματος σε όλες σχεδόν τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριάρχη και προορώσι εν οράματι την ήδη συντελεσθείσαν μετά των ρωμαιοκαθολικών ένωσιν!...». Έτσι με σκληρές εκφράσεις συκοφαντεί αγωνιστές επισκόπους, ηγουμένους του Αγίου Όρους αλλά και άλλων μονών, πλήθος κληρικών, μοναχών, λαϊκών με εγνωσμένη ορθόδοξη παραδοσιακή ζωή και διδασκαλία.
Η ανάρτηση ενός τέτοιου κειμένου στο ιστολόγιο της Ένωσης δημιουργεί την εντύπωση ότι η Ένωση Θεολόγων Λάρισας υιοθετεί ή τουλάχιστον προβάλλει μια τέτοια στάση και θέση απέναντι στους υπογράφοντες την Ομολογία. Αν αυτό ισχύει τότε ας δηλωθεί επισήμως ότι η τοπική εκεί Ένωση στέκεται στο πλευρό του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, αποδέχεται όλες τις δράσεις του σχετικά με το Διάλογο με τους Παπικούς και είναι ενάντια στους υπογράψαντες την «Ομολογία Πίστεως».
Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Ο Πρόεδρος σας, σεβαστός και αξιόλογος παραδοσιακός θεολόγος, συμφωνεί με την ανάρτηση τέτοιων κειμένων στο επίσημο ιστολόγιο της Ένωσης; Και τελικά, ποιος αποφασίζει τι θα «ανέβει» στο ιστολόγιο αυτό; Μόνον εσείς, ο Γραμματέας της Ένωσης, ή όλα τα μέλη του Διοοικητικού Συμβουλίου; Έχει δοθεί στον κ. Πρόεδρο το άρθρο του κ. Νούση; Είναι ενήμερος για όσα δημοσιεύονται στο ιστολόγιο;
Η απόρριψη με τέτοιες μάλιστα εκφράσεις του αντι-οικουμενιστικού αγώνα από τον κ. Νούση βρίσκει σύμφωνη και την Ένωση Θεολόγων Λάρισας; Κι αν όχι, τότε γιατί του δώσατε βήμα και προβάλατε τις απόψεις του;
Αθεολόγητο κείμενο που δείχνει το κοσμικό πνεύμα του συντάκτη του.
Η λέξη φονταμενταλισμός ως θεολογική έννοια προέρχεται από τον Αμερικανικό Προτεσταντισμό και σημαίνει εμμονή στις βασικές αρχές του Προτεσταντισμού.
Από κοσμικής απόψεως ο όρος καθιερώθηκε αδόκιμα από τα ΜΜΕ για να χαρακτηριστούν όσοι αντιτίθενται στην παγκοσμιοποίηση.
Το γεγονός ότι ο κ. Νούσης αγνοεί τόσο στοιχειώδεις έννοιες και διακρίσεις δείχνει τη θεολογική γύμνια και απαιδευσία του η οποία ούτε με τις "ψυχαναλύσεις" όσων διαφωνούν μαζί του ούτε με τις Γιανναρολογίες καλύπτονται.
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ κ.κ. ΙΩΑΝ. ΤΑΤΣΗ & ΠΑΝ. ΤΕΛΕΒΑΝΤΟ
Α΄
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, κύριοι Ιωάννη Τάτση και Παναγιώτη Τελεβάντο, κατ’ αρχήν καλημέρα σας και Χρόνια Πολλά για τον Αγιο Νικόλαο!
Επί του θέματος που ανέκυψε: Κατά την άποψή μας στη Ορθόδοξη Θεολογία μας, τα πράγματα είναι απλά, απλούστατα: Oπως επεσήμανε προσφάτως ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος Β’ «στην Εκκλησία έχουμε και ελευθερία λογού και πλουραλιστική δημοκρατία, δεν έχουμε, όμως, ασυδοσία και δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει. Όλοι έχουμε πάνω από εμάς κάποιο όργανο. Ούτε ο Αρχιεπίσκοπος μπορεί να κάνει ό,τι θέλει ούτε ο Μητροπολίτης ούτε ο ηγούμενος, και φυσικά ούτε και ο ιερέας. Οφείλουμε σεβασμό». Συνεπώς, γίνεται νομίζουμε άμεσα αντιληπτό ότι δικαιούται ο κάθε πιστός να έχει τα γνώμη του, την άποψή του, contra σε άλλες γνώμεις και απόψεις. Δεν είναι κακό κύριε Τάτση να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και διαφορετικές θεολογικές τάσεις ανάμεσα στους χριστιανούς, φθάνει οι διαφωνούντες χριστιανοί να εκκλησιάζονται (= να μετέχουν στην Μια, Αγία και Καθολική Εκκλησία μας). Ο κ. Νούσης δεν «συκοφάντησε» κανέναν όπως γράφετε, απλώς εξέφρασε την άποψή του χωρίς μάλιστα να ονοματίσει κανέναν. Αν θεωρηθεί συκοφαντία η συγκεκριμένη αναφορά του κ. Νούση τότε πως πρέπει να ονομασθούν τα «εισαγγελικά πορίσματα» ενίων που καταφέρονται από φυλακής πρωίας έως βαθείας νυκτός, εις βάρος του Οικουμενικού Πατριάρχη, του Αρχιεπισκόπου της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατηγορώντας τους ως «αιρετικούς» (!!!) και τα τοιαύτα;..
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ κ.κ. ΙΩΑΝ. ΤΑΤΣΗ & ΠΑΝ. ΤΕΛΕΒΑΝΤΟ
Β' (η συνέχεια...):
Αλλά για να μη παρεξηγηθούμε: εμείς, και από το ημέτερον blog, αντιμετωπίζουμε με σεβασμό όλες τις απόψεις και, φυσικά, την λεγομένη «Ομολογία Πίστεως», την οποία συνέταξαν και συνυπέγραψαν ορισμένοι εν Χριστώ αδελφοί. Αυτό δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε με την πρακτική των υπογραφών, καθώς για μας αρμόδια όργανα για τη λήψη αποφάσεων εν τη Εκκλησία είναι τα συνοδικά, καθώς η Εκκλησία εν συνόδω αποφαίνεται.
Αναφορικώς με το blog μας: όπως φαίνεται εις τη προμετωπίδα του πρόκειται για «Δοκιμαστικό ιστολόγιο ενημερωτικού χαρακτήρα για θέματα Θεολογίας και Εκπαίδευσης. Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τις απόψεις των συντακτών τους». Νομίζουμε ότι αυτή η αναφορά θα αρκούσε να απαντήσει σ’ όλες τις απορίες σας. Και το λέμε αυτό πιστεύοντας ότι και σεις – ως δόκιμοι δημοσιογραφούντες θεολόγοι - θα συνταυτίζεσθε με την ημετέραν άποψη περί της δυνανότητος υπάρξεως ελευθερίας λόγου στο χώρο της Θεολογίας, δυνατότητα που πραγματώνεται μόνο σε κόλπους ελευθέρας και ζώσης παρ’ ημίν Θεολογίας και Εκκλησίας. Περί των λοιπών ζητημάτων του άρθρου αρμόδιος να σας απαντήσει (αν το θελήσει) είναι ο αγαπητός εν Χριστώ αδελφός και έγκριτος συνάδελφος Κώστας Νούσης, καθ΄ όλα έγκριτος φιλόλογος και θεολόγος ΑΠΘ.
Ερρωσθε.
Θα παρακαλέσω ΟΛΟΥΣ να μην τσιμπάνε άλλο με τον κ.Ανδρεόπουλο.Λίγη πειθαρχία στα νεύρα μας και θα σταματήσουνε τα σχόλια.Ο κ.Ανδρεόπουλος είχε να δει σχόλια εδώ και 2 μήνες.Και τώρα επιτρέπει να γράψουμε ελεύθερα για τους δικούς του πάντα σκοπούς.Σας ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΟΛΥ (!) ΜΗΝ ΤΣΙΜΠΑΤΕ ΑΛΛΟ!
Εξάλλου η κοινωνία της Λάρισας έχει καταλάβει τα κίνητρά του!Γι' αυτό να είστε σίγουροι όλοι!
ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΛΑΡΙΣΑ
ΤΙ ΕΝΝΟΕΙ;..
Θα αφήσουμε ακέραιο στο blog στο σχόλιο του κ. "ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΛΑΡΙΣΑ", για να σχηματίσουν οι αναγνώστες από μόνοι τους εκτίμηση εκ των γραφομένων του (τώρα "τσιμπήσουν", δεν "τσιμπήσουν", κατά την "παπακωνσταντινιαίαν" έκφρασιν, είναι άλλης τάξεως ζήτημα, το οποίο ουδόλως προτιθέμεθα να συζητήσωμεν εις τοιούτου είδους επίπεδον - άκου εκεί "μη τσιμπάτε"...)
Ούτως ή άλλως ο κ. "ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ"
εκπροσωπεί μια υπαρκτή τάση στο θρησκευτικό χώρο, με τις δικές της αρχές και τα δικά της πιστεύματα και τις δικές της συμπεριφορές.
* Θα εκφράσουμε, όμως, μιάν ελαχίστην απορίαν: τίνι λόγω εκινήθη ως αυτόκλητος συνήγορος των "όλων". Kαι όταν αναφέρεται εις "όλους", ποίους εννοεί;
Προς όλους τους ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ αναφέρομαι κ.Ανδρεόπουλε για να μην δημιουργούνται εντυπώσεις εκεί που δεν υπάρχουν.Ένας απλός λαϊκός έλληνα πολίτης είμαι.
ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΛΑΡΙΣΑ
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙ ΝΕΟΖΗΛΩΤΙΣΜΟΥ
Χάριν της αγάπης, της ελευθερίας του λόγου και της έμμεσης παράκλησης του κατ’ εμέ σπάνιου για τη θεολογική εμβρίθεια και προσφορά του στις μέρες μας θεολόγου κ. Ανδρεόπουλου θα δευτερολογήσω – απαντήσω σε μερικά σχόλια που έγιναν με αφορμή το άρθρο μου για το νεόκοπο φονταμενταλισμό. Θα ήθελα να εκφράσω αρχικά τη λύπη μου, διότι κάποιοι βρήκαν την ευκαιρία να εκβράσουν τη χολή - ζήλεια τους στον κ. Ανδρεόπουλο και να εξωτερικεύσουν φασιστικές νοοτροπίες άλλων εποχών, δυσφημίζοντας το όνομα του χριστιανού και δη του ορθόδοξου θεολόγου.
Θα ξεκινήσω με την αποκατάσταση της επιστημονικής αληθείας περί της ορολογίας. Ένας οιοσδήποτε επιστημονικός όρος (εδώ ο φονταμενταλισμός) μπορεί να μεταγραφεί σε κάθε άλλο επιστημονικό χώρο και πεδίο ασχέτως της προελεύσεώς του, αρκεί να επιτυγχάνει τον τεχνικό του σκοπό. Αναφορικά τώρα με το ποικιλότροπο υβρεολόγιο ενίων το μόνο που αποδεικνύει είναι η επιβεβαίωση των λόγων μου. Πρώτος εγώ θα ανακαλέσω αν μου γίνει μια συγκεκριμένη υπόδειξη και όχι όταν οι παρατηρήσεις στα λεγόμενά μου είναι σε επίπεδο ανώριμης συνθηματολογίας.
(συνεχίζεται..)
Κώστας Νούσης
6/12/2009
(συνέχεια...)
Επί της ουσίας τώρα: η παθογένεια του κάθε είδους ζηλωτισμού ερείδεται στο βασικό και πρωτογενές πάθος της υπερηφανείας. Η υπεράσπιση του Θεού και της εκκλησίας μπορεί να γίνεται μόνο από «καθαρούς», όπως θεωρούν εαυτούς πλανώμενοι μερικοί, σε αντίθεση με τον «ακάθαρτο» και εκκοσμικευμένο κλήρο και λαό που δεν έχουν το ίδιο ποσό ευσέβειας. Τα αποτελέσματα της ψυχοπάθειας αυτής είναι οι εμμονές και η μανία καταδίωξης που οδηγούν μέχρι και το σχίσμα. Δυστυχώς καταφέρνει ο διάβολος να μας απομακρύνει από τη συναγωγή εις εαυτόν (=μετάνοια) προτρέποντάς μας σε δράσεις μη δοκιμασμένες στην ορθόδοξη παράδοση ως ασφαλείς δρόμοι προς τη σωτηρία. Η μεσσιανική νοοτροπία των οπαδών αυτών μιας θρησκειοποιημένης εκκλησίας μπορεί να ανήκει μόνο σε ανώριμους, πλανεμένους, αφελείς, επικίνδυνους ή και σχιζοφρενείς, αλλά όχι στον απλό και ταπεινό χριστιανό.
Οπαδοποίηση και γηπεδοποίηση των εκκλησιαστικών αγώνων οδηγεί μάλλον σε ψυχική εκτόνωση της άχαρης και ανούσιας ζωής πολλών και όχι στην επίλυση των προβλημάτων. Σε τελική ανάλυση η υπεράσπιση του «αδύναμου» Θεού με ορατές ενέργειες είναι προτεσταντικής προελεύσεως, διότι αυτοί πιστεύουν ότι η σωτηρία εξαργυρώνεται και κατοχυρώνεται με χειροπιαστές αποδείξεις και έργα πίστης. Μάλλον αποδεικνύονται χαμένοι οι ασκητικοί αγώνες ερημιτών που άφησαν τα κοκαλάκια τους σε άνυδρους τόπους, άγνωστοι για πάντα σε όλους. Αυτοί ούτε ελεημοσύνες κάνανε ούτε διαμαρτυρίες κατά αιρετικών, όπως μερικοί αυτοδιορίζονται στις θέσεις αυτές των προασπιστών του Θεού. Καλύτερα να πιάναμε και εμείς μια ανάλογη πνευματική συχνότητα και ας μας έλεγαν και λίγο δειλούς και ριψάσπιδες οι αδερφοί μας, ο Θεός όμως θα χαιρόταν μάλλον. Εν ολίγοις λοιπόν οι ενέργειες αυτές μαρτυρούν την αγωνία κτήσης πνευματικής υπόστασης με υλικά (χονδροειδή και επικίνδυνα) μέσα και όχι με πνευματικά. Ίσως η αυταπάτη πως οι αγώνες αυτοί συνιστούν εχέγγυα σωτηρίας και ορθοδοξίας είναι μια απάτη δαιμονική που οδηγεί στην απώλεια ψυχών.
(συνέχεια και τέλος:)
Και τι θα γίνουμε χωρίς βαρβάρους, αναρωτιέται ο ποιητής. Τι θα κάνουμε αν δε γίνει η ένωση των εκκλησιών και δεν έρθει εντός των ημερών ο αντίχριστος; Πώς θα καλύψουμε το πνευματικό μας κενό χωρίς αυτές τις «πνευματικά πικάντικες» προσδοκίες; Θα σας δυσαρεστήσω μάλλον με τον προφητικό λόγο του πατρός Ζωσιμά, του τελευταίου στάρετς της Όπτινα, που προείπε σε πνευματικό του τέκνο ότι δεν πρόκειται ποτέ να γίνει η ένωση των εκκλησιών μέχρι τη Δευτέρα παρουσία.
«Η Εκκλησία σώζει, δε σώζεται. Δεν έχουμε ανάγκη από μορφωμένους κληρικούς αλλά από αγίους». Είναι λόγια ρώσου επισκόπου ιερομάρτυρα επί κομμουνισμού. Αν μας διακατέχει το πνεύμα αυτό, τότε μάλλον θα πετύχουμε περισσότερα σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. Εν κατακλείδι είναι προτιμότερο να μας «καταδικάσει» ο Χριστός που ακολουθήσαμε το δικό του παράδειγμα του πράου και ησύχιου βίου από την ταραχώδη πολιτεία των συγκρούσεων στις σύγχρονες εκκλησιαστικές αρένες, που επιμελώς κατασκευάζονται από δαίμονες και αυτόκλητους σωτήρες. Άλλωστε ας μην ξεχνάμε και την πρόσφατη τοπική εκκλησιαστική διαμάχη, όπου κατέληξε σε Βατερλώ για όσους ονειρεύτηκαν την «κάθαρση» της εκκλησίας και την αποκατάσταση του εκκλησιαστικού δικαίου.
Κώστας Νούσης,
Λάρισα, 6/12/2009
Δυο λόγια στον κ. Τάτση: αγαπητέ φίλε, δεν έχω διάθεση να συκοφαντήσω κανέναν αλλά να στιγματίσω όσους θεωρούν εαυτούς περισσότερο ορθόδοξους από τους άλλους- κατά δόκησιν πάντοτε. Επίσης δεν κατάλαβα για ποιο λόγο θα έπρεπε ο πρόεδρος να λογοκρίνει το άρθρο μου. Εννοείς σαφώς ότι αν επέκρινα τον Πατριάρχη, τότε δε θα χρειαζόταν η έγκρισή του. Δε νομίζεις ότι έχεις περίεργη λογική;
Και κάτι για τον κ. Τελεβάντο: όταν κρίνεις για επιστημονικό έλλειμμα ένα συνάδελφο, να το κάνεις σωστά, χωρίς εμπάθεια και συνθήματα (βλ. αθεολόγητος). Δε θα αναλύσω εδώ την προέλευση του όρου φονταμενταλισμός ούτε το γεγονός ότι εκφράζεσαι με ημιμάθεια ( δε φτάνει να ανοίξεις ένα βιβλίο για να πεις εξυπνάδες) αλλά θα ήθελα να σου κάνω μια ερώτηση: επειδή μίλησες για Γιανναρά, αυτοαξιολογείσαι καλύτερος χριστιανός και θεολόγος από κείνον; Αν ναι, τότε δικαίως τον απαξιώνεις…
Δημοσίευση σχολίου