Τετάρτη, 1 Ιουλίου 2009

Παραμένει υποχρεωτικό το θρησκευτικό μάθημα (Δόξα τω Θεώ!..)


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙAΣ:

«Παραμένει
υποχρεωτικό

το μάθημα
των Θρησκευτικών»

«Το μάθημα των Θρησκευτικών παραμένει υποχρεωτικό στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση…», τονίζει το υπουργείο Παιδείας επιχειρώντας, μέσω απάντησης που δίνει δια της υπηρεσιακής οδού, σε τεθείσα σχετική ερώτηση, να αμβλύνει τη σύγχυση που είχε προκαλέσει πέρυσι τον Αύγουστο σχετική εγκύκλιός του για το θέμα των απαλλαγών και η οποία είχε εν πολλοίς δημιουργήσει την εντύπωση ότι το μάθημα – εξ αιτίας της δυνατότητας απαλλαγής απ’ αυτό, με την επίκληση λόγων συνείδησης - μετεξελίσσονταν σε προαιρετικό.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την διακηρυγμένη, επίσημη θέση του υπ. Παιδείας (την οποία είχε εκφράσει τον περασμένο Νοέμβριο (Α.Π. 450/20-11-2008) ο τότε υπουργός κ. Ευρ. Στυλιανίδης και η οποία συνεχίζει να υφίσταται ως διαρκούς ισχύος απόφαση και από τον νέο υπουργό Παιδείας κ. Αρη Σπηλιωτόπουλο) «το μάθημα των Θρησκευτικών παραμένει υποχρεωτικό για όλους τους Ορθοδόξους Χριστιανούς μαθητές», επιπροσθέτως δε «μπορούν επίσης να το παρακολουθήσουν και όσοι μη ορθόδοξοι το επιθυμούν».

Με την ίδια «διακήρυξή» του, το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, αποδεχόμενο την επιστημονική προσέγγιση, επί του θέματος, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, είχε επισημάνει ότι «το μάθημα των Θρησκευτικών δεν έχει ομολογιακό - κατηχητικό χαρακτήρα αλλά είναι γνωσιολογικό, δηλαδή συμπεριλαμβάνει αναφορές όχι μόνον στην επικρατούσα θρησκεία αλλά και σε άλλα δόγματα και θρησκείες».

* Ολόκληρη η πρόσφατη απάντηση του ΥΠΕΠΘ (σε ερώτηση του θεολόγου – καθηγητού του 1ου Γ/σιου Βούλας Αττικής, αγαπητού συναδέλφου κ. Σπυρίδωνος Παπακωστοπούλου, ο οποίος είχε και την ευγενή καλωσύνη να μας την κοινοποιήσει) έχει ως ακολούθως:

* * * * * * * * * * * * * *

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Γ'

Ανδρέα Παπανδρέου 37,
151 80 Μαρούσι
Πληροφορίες: Βάρλα Α.
Τηλέφωνο: 210-344.32.72
Fax: 210-344.33.90

ΠΡΟΣ: κ. Παπακωστόπουλο Σπυρίδωνα
Δημητρακοπούλου 76
Τ.Κ. 166 73 Άνω Βούλα

ΚΟΙΝ.: Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής
Τσόχα 15-17, Τ.Κ. 11 521 Αθήνα

Μαρούσι, 22/06/2009, Αριθ. Πρωτ.: 72719/Γ2, Bαθ. Προτερ.

ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε επιστολή σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών»

Σε απάντηση της από 11-06-2009 επιστολής σας, η οποία μας διαβιβάστηκε από το Γρ. Υπουργού και σε ό,τι εμπίπτει στις αρμοδιότητες μας, σας γνωρίζουμε ότι:
Το μάθημα των Θρησκευτικών παραμένει υποχρεωτικό στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα και με την με αρ. πρ. Φ12/977/109744/Γ1/26-08-2008 εγκύκλιο του ΥΠ.Ε.Π.Θ., η οποία προβλέπει ότι «οι μη Ορθόδοξοι μαθητές, δηλ. οι αλλόθρησκοι ή οι ετερόδοξοι, οι οποίοι απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών (...) , κατά την ώρα διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος παρακολουθούν υποχρεωτικά τη διδασκαλία διαφορετικού διδακτικού αντικειμένου σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης.

Στην περίπτωση που η συγκεκριμένη τάξη λειτουργεί μόνο με ένα τμήμα, οι μαθητές αυτοί παρακολουθούν εκπαιδευτικό πρόγραμμα που καθορίζεται για το σκοπό αυτό από το Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου. Για μεν τους αλλοδαπούς, το πρόγραμμα αφορά στο μάθημα της ελληνικής γλώσσας, για δε τους υπόλοιπους, μάθημα ανάλογο με τις μαθησιακές τους ανάγκες».

Στις παραπάνω εγκυκλίους καθίσταται σαφές ότι το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται σε όλες τις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα επίσημα υποχρεωτικά Αναλυτικά και Ωρολόγια προγράμματα, αλλά δίνεται η δυνατότητα απαλλαγής στους αλλόθρησκους και ετερόδοξους μαθητές, οι οποίοι για λόγους συνείδησης δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το εν λόγω μάθημα.

Επίσης, κατά το τρέχον σχολικό έτος δόθηκαν σαφείς οδηγίες στους Περιφερειακούς Διευθυντές για την πιστή τήρηση και εφαρμογή των εγκυκλίων που αφορούν στο μάθημα των Θρησκευτικών, με την προτροπή να ενημερώσουν τα στελέχη Εκπαίδευσης της αρμοδιότητας τους.
Εσωτ. Διανομή:
1. Γρ. Υπουργού (αρ. πρ. 5275/11-06-09)
2. Δ/νση Σπουδών Δ.Ε., Τμήμα Γ'

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

Πιστό Αντίγραφο
Από τη Διεύθυνση Διοικητικού Διοικητικού
Τμήμα Διεκπ/σης & Πρωτοκόλλου
ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ στη Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων, "amen.gr":

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Είμαι γονιός ενός μαθητή που θα πάει στη Γ΄ Λυκείου. Την επόμενη χρονιά θέλω να ζητήσω απαλλαγή από τα θρησκευτικά για το γιο μου. Δεν μπορώ να ζητήσω απαλλαγή;

"Ευθύγλωσσος" είπε...

Υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα περιφέρεται άσκοπα εντός του σχολείου και δεν θα είναι ο "έξυπνος" και οι άλλοι, που δεν θα απαλλαγούν, τα "κορόιδα". Γι' αυτό ο γιό σας θα πρέπει να παρακολουθήσει και να βαθμολογηθεί κάποιο άλλο γνωστικό αντικείμενο. Από την άλλη, όμως, εύχομαι το παιδί σας να καταλάβει ότι η ζωή δεν είναι μόνο μαθηματικά, πληροφορική και στοιχειώδεις γνώσεις ελληνικής γλώσσας, διότι αυτά δεν θα του φανούν καθόλου χρήσιμα στον ανηφορικό "Γολγοθά", στον οποίο αναπόφευκτα οδηπορούμε όλοι μας.

Xaris Andreopoulos είπε...

Συμφωνώ απολύτως με την απάντηση του "Ευθύγλωσσου". Θα προσέθετα δε ότι θα πρέπει κάποια στιγμή όλοι να καταλάβουμε ότι το μάθημα των Θρησκευτικών στο σχολείο είναι ένα μάθημα εγγραματισμού, δηλαδή ένα μάθημα που προσφέρει - και - γνώσεις τις οποίες έχουν ανάγκη τα παιδιά μας.

Γενική παιδεία χωρίς θρησκευτικό μάθημα δεν νοείται. (όπως δεν νοείται χωρίς Iστορία, κ.ο.κ.)

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας.
Το παιδί μου θα πάρει απαλλαγή. Και αντί για Θρησκευτικά θα κάνει 2 ώρες παραπάνω Αρχαία που θα τα δώσει και στις πανελλήνιες. Αυτά που λέει ο Ευθύγλωσσος για άλλο μάθημα δεν καταλαβαίνω τι εννοεί. Ο γιος μου θα κάνει δύο ώρες παραπάνω Αρχαία για τα οποία έτσι κι αλλιώς θα πάρει βαθμό.
Τα άλλα που λέτε για μάθημα εγγραμματισμού τα Θρησκευτικά είναι για σας τους θεολόγους. Εγώ ήθελα να ξέρω αν μπορώ να πάρω απαλλαγή για το παιδί μου. Κι όπως φαίνεται, μπορώ.

"Ευθύγλωσσος" είπε...

Αγαπητέ κηδεμόνα, η απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών, βάσει των εγκυκλίων του ΥΠΕΠΘ, δίδεται ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ, δηλαδή εφόσον, όχι το ανήλικο τέκνο, αλλά ο κηδεμόνας του είτε πρεσβεύει κάτι διαφορετικό, είτε δεν πιστεύει, από τη στιγμή που βάσει του Αστικού Κώδικα έχει την επιμέλειά του, μπορεί ν' ασκήσει ένα τέτοιο δικαίωμα. Όμως, η προσχηματική επίκληση λόγων συνείδησης αποτελεί κατάχρηση ενός δικαιώματος, το οποίο διευκολύνει μόνο αλλόθρησκους αλλοδαπούς, κατά βάση. Σας πληροφορώ δε ότι, ήδη, το βιβλίο της Χριστιανικής Ηθικής της Γ Λυκείου, είναι εντελώς ουδέτερο θρησκευτικά και τα θέματα τα οποία διαπραγματεύεται αφορούν σε σύγχρονα προβλήματα του κόσμου και της νεολαίας. Επίσης, σε κανένα σχολείο, στην Ελλάδα, κανείς θεολόγος, ειδικά στη Γ Λυκείου, δεν πιέζει κανέα μαθητή να διαβάσει. Απλώς είναι μια όαση ξεκούρασης, συζήτησης και προβληματισμού η ώρα (1 ώρα μόνο την εβδομάδα και όχι 2 ώρες) του εν λόγω μαθήματος. Όσον αφορά σ' αυτό που λέτε ότι ο ¨εγγραμματισμός" είναι για μας τους θεολόγους, τω αυτώ ισχύει και για τον φιλόλογο, τον μαθηματικό, τον φυσικό κλπ.

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα των Απαλλαγών ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΛΕΙΣΕΙ!
Είναι ΥΠΟΛΟΓΟ το ΥΠΕΠΘ για το ζήτημα αυτό!

anonymous είπε...

Θέλετε να πείτε ότι η χριστιανική ηθική ταυτίζεται με τη μουσουλμανική ηθική φερ' ειπείν ή μήπως ότι έχει γίνει κάποια σύγκριση μεταξύ των ηθικών όλων των θρησκειών (χριστιανισμό, βουδισμό, μουσουλμανισμό κ.α.) και διδάσκεται κάποιο κοινό "ουδέτερο" κομμάτι; Γιατί το μεν πρώτο δεν ισχύει, το δε δεύτερο είναι αδύνατο να επιτευχθεί. Τι εννοείτε επομένως με την ουδετερότητα που επικαλείστε;

Δεύτερον, σε τι βοηθάει τον εγγραματισμό των παιδιών το μάθημα όταν δεν παρέχει καμία πληροφορία για τη φιλοσοφία άλλων θρησκειών και κατά την αναφορά του σε αυτές παρέχει πληροφορίες μόνο για τον τρόπο προσευχής και τη νηστεία των πιστών τους; Με ποιο τρόπο μαθαίνουν τα παιδιά ότι μια άλλη θρησκεία έχει και περιεχόμενο σχετικά με το πνεύμα πέρα από τελετουργικά; Πώς εντάσσεται αυτή η διδασκαλία στην "ουδετερότητα" την οποία αναφέρετε παραπάνω;

Τέλος, η θρησκεία βασίζεται στην πίστη, δηλαδή στην αναπόδειχτη αποδοχή ορισμένων αντιλήψεων όπως η ύπαρξη του θεού κλπ. Με ποιο τρόπο συμβιβάζετε την πίστη με τον προβληματισμό και την παιδεία που πηγάζει από την κριτική σκέψη, τη φιλοσοφία-λογική, το πείραμα και την επιστήμη;