TΟΝΙΣΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΥ ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΑΝ Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ, Ο Π.Ο.Δ.Λ. ΚΑΙ Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΤΟΥ 14ου Γ/ΣΙΟΥ
Θρησκευτικά: Μορφωτικό
αγαθό μεγάλης παιδαγωγικής αξίας
* Ποιά η θέση του μαθήματος στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης
Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι απαραίτητο για τα παιδιά μας ως μορφωτικό αγαθό μεγάλης γνωσιακής και παιδαγωγικής αξίας, τονίσθηκε στη ημερίδα για το θρησκευτικό μάθημα, στο «Χατζηγιάννειο», την οποία συνδιοργάνωσαν σήμερα (Δευτέρα, 20/10/2008) ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων ν. Λάρισας, ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου Λαρισαίων (ΠΟΔΛ) και ο Σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων του 14ου Γυμνασίου Λάρισας.
Αναλύοντας τις παιδαγωγικές παραμέτρους του μαθήματος ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων (ΠΕ 01) κ. Απ. Ποντίκας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η ένταξη του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολικό πρόγραμμα είναι δικαιωμένη για λόγους καθαρά παιδαγωγικούς. Κι αυτό γιατί ο γνωσιολογικός χαρακτήρας του μαθήματος ικανοποιεί τα κριτήρια που καθορίζουν την παιδαγωγική δικαίωση της διδασκαλίας ενός μαθήματος στο σχολείο. Το θρησκευτικό μάθημα, ως μορφωτικό αγαθό ιδιαίτερης παιδευτικής αξίας, τόνισε ο κ. Ποντίκας, ειδικά στους ταραγμένους καιρούς που ζούμε, το έχουν ανάγκη, για την ψυχική τους ωφέλεια, οι μαθητές μας, τα παιδιά μας.
Για το μέλλον του μαθήματος και τις νέες μεθόδους διδασκαλίας με τη χρήση υπολογιστή, την αξιοποίηση του internet, κλπ., μίλησε ο διευθυντής του 14ου Γ/σιου, θεολόγος – ιστορικός, κ. Νικ. Παύλου, παρουσιάζοντας παραδείγματα σύνδεσης των Θρησκευτικών με την Πληροφορική, στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης, ενώ αναφέρθηκε στις απαραίτητες αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν στα αναλυτικά προγράμματα του μαθήματος τόσο στη Α/βάθμια, όσο και στη Β/βάθμια εκπαίδευση για την περαιτέρω αναβάθμιση του μαθήματος.
* Ο Γεν. Γραμματέας της τοπικής Ενωσης Θεολόγων και καθηγητής του Γ/σίου Αρμενίου κ. Χάρης Ανδρεόπουλος, παρουσιάζοντας τη θέση του μαθήματος στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης, επεσήμανε ότι βάσει της Συνθήκης του Αμστερνταμ (1997) τα θέματα θρησκευτικής αγωγής έχουν υπαχθεί στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κάθε κράτους – μέλους, ξεχωριστά. Συνεπώς, υπογράμμισε ο ομιλητής, αφ’ ής στιγμής συγκεκριμένη οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης για προτεινόμενο μοντέλο διδασκαλίας δεν υπάρχει, η κάθε χώρα ακολουθεί τον δικό της «τύπο» θρησκευτικού μαθήματος, βάσει της εθνικής και πολιτιστικής της ταυτότητας.
Τα περισσότερα κράτη, ανέφερε, ακολουθούν το «ομολογιακό» μοντέλο, όπως και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Commision) για τα δικά της, τα λεγόμενα «Ευρωπαϊκά Σχολεία» (στις Βρυξέλλες, το Στρασβούργο και το Λουξεμβούργο) στα οποία φοιτούν παιδιά των υπαλλήλων της Ε.Ε. και διδάσκονται θρησκευτικό μάθημα με ομολογιακό περιεχόμενο. Τα κράτη στα οποία διδάσκεται το μάθημα με θρησκειολογικό περιεχόμενο είναι ελάχιστη μειοψηφία (μόλις 3 απο τα 27 της Ε.Ε.). Κατά τη γνώμη του κ. Ανδρεόπουλου το μέτρο και την ισορροπία κρατά η Ελλάδα, όπου το μάθημα έχει σαν επίκεντρο τη θρησκευτική παράδοση της χώρας, αλλά, κατά βάση και κυρίαρχα, έχει γνωσιολογικό χαρακτήρα με ευρύτερη παιδευτική αξία, αφού και για τις λοιπές χριστιανικές ομολογίες και τ’ άλλα θρησκεύματα ενημερώνει και αποβλέπει γενικότερα στη ενημέρωση των μαθητών για το θρησκευτικό φαινόμενο.
Μετά τις ομιλίες ακολούθησε ανταλλαγή απόψεων με το ακροατήριο και συζήτηση την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος της εφημ. «Ελευθερία» κ. Γ. Ρούστας. Χαιρετισμό απηύθυναν οι διευθυντής Β/θμιας εκπαίδευσης κ. Ιωαν. Καραμήτρος και η πρόεδρος του ΠΟΔΛ και Σχολική Σύμβουλος Μουσικών κ. Ελ. Ξυνοπούλου.
Παραβρέθηκαν επίσης εκπρόσωποι της Ιεράς Μητροπόλεως, ο διευθυντής Α/βάθμιας εκπαίδευσης κ. Χρ. Λιάπης, οι προϊστάμενοι (Β/θμιας) του 1ου Γραφείου κ. Αθαν. Μαργαριτόπουλος, του 3ου Γραφείου κ. Ιωαν. Γεροθανάσης, του Γραφείου Φυσικής Αγωγής κ. Βασ. Κούργιας, ο προϊστάμενος του 1ου ΣΕΚ (σχολικού εργαστηριακού κέντρου) Λάρισας κ. Ιωαν. Λεμονόπουλος εκπροσωπώντας το Γραφείο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ενώ ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η μεγάλη προσέλευση τόσο θεολόγων καθηγητών, όσο και συναδέλφων άλλων ειδικοτήτων, καθώς και πολλών δασκάλων και νηπιαγωγών, που (απ-) έδειξαν εμπράκτως ότι νοιάζονται για θρησκευτικό μάθημα.
* Ποιά η θέση του μαθήματος στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης
Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι απαραίτητο για τα παιδιά μας ως μορφωτικό αγαθό μεγάλης γνωσιακής και παιδαγωγικής αξίας, τονίσθηκε στη ημερίδα για το θρησκευτικό μάθημα, στο «Χατζηγιάννειο», την οποία συνδιοργάνωσαν σήμερα (Δευτέρα, 20/10/2008) ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων ν. Λάρισας, ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου Λαρισαίων (ΠΟΔΛ) και ο Σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων του 14ου Γυμνασίου Λάρισας.
Αναλύοντας τις παιδαγωγικές παραμέτρους του μαθήματος ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων (ΠΕ 01) κ. Απ. Ποντίκας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η ένταξη του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολικό πρόγραμμα είναι δικαιωμένη για λόγους καθαρά παιδαγωγικούς. Κι αυτό γιατί ο γνωσιολογικός χαρακτήρας του μαθήματος ικανοποιεί τα κριτήρια που καθορίζουν την παιδαγωγική δικαίωση της διδασκαλίας ενός μαθήματος στο σχολείο. Το θρησκευτικό μάθημα, ως μορφωτικό αγαθό ιδιαίτερης παιδευτικής αξίας, τόνισε ο κ. Ποντίκας, ειδικά στους ταραγμένους καιρούς που ζούμε, το έχουν ανάγκη, για την ψυχική τους ωφέλεια, οι μαθητές μας, τα παιδιά μας.
Για το μέλλον του μαθήματος και τις νέες μεθόδους διδασκαλίας με τη χρήση υπολογιστή, την αξιοποίηση του internet, κλπ., μίλησε ο διευθυντής του 14ου Γ/σιου, θεολόγος – ιστορικός, κ. Νικ. Παύλου, παρουσιάζοντας παραδείγματα σύνδεσης των Θρησκευτικών με την Πληροφορική, στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης, ενώ αναφέρθηκε στις απαραίτητες αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν στα αναλυτικά προγράμματα του μαθήματος τόσο στη Α/βάθμια, όσο και στη Β/βάθμια εκπαίδευση για την περαιτέρω αναβάθμιση του μαθήματος.
* Ο Γεν. Γραμματέας της τοπικής Ενωσης Θεολόγων και καθηγητής του Γ/σίου Αρμενίου κ. Χάρης Ανδρεόπουλος, παρουσιάζοντας τη θέση του μαθήματος στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης, επεσήμανε ότι βάσει της Συνθήκης του Αμστερνταμ (1997) τα θέματα θρησκευτικής αγωγής έχουν υπαχθεί στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κάθε κράτους – μέλους, ξεχωριστά. Συνεπώς, υπογράμμισε ο ομιλητής, αφ’ ής στιγμής συγκεκριμένη οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης για προτεινόμενο μοντέλο διδασκαλίας δεν υπάρχει, η κάθε χώρα ακολουθεί τον δικό της «τύπο» θρησκευτικού μαθήματος, βάσει της εθνικής και πολιτιστικής της ταυτότητας.
Τα περισσότερα κράτη, ανέφερε, ακολουθούν το «ομολογιακό» μοντέλο, όπως και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Commision) για τα δικά της, τα λεγόμενα «Ευρωπαϊκά Σχολεία» (στις Βρυξέλλες, το Στρασβούργο και το Λουξεμβούργο) στα οποία φοιτούν παιδιά των υπαλλήλων της Ε.Ε. και διδάσκονται θρησκευτικό μάθημα με ομολογιακό περιεχόμενο. Τα κράτη στα οποία διδάσκεται το μάθημα με θρησκειολογικό περιεχόμενο είναι ελάχιστη μειοψηφία (μόλις 3 απο τα 27 της Ε.Ε.). Κατά τη γνώμη του κ. Ανδρεόπουλου το μέτρο και την ισορροπία κρατά η Ελλάδα, όπου το μάθημα έχει σαν επίκεντρο τη θρησκευτική παράδοση της χώρας, αλλά, κατά βάση και κυρίαρχα, έχει γνωσιολογικό χαρακτήρα με ευρύτερη παιδευτική αξία, αφού και για τις λοιπές χριστιανικές ομολογίες και τ’ άλλα θρησκεύματα ενημερώνει και αποβλέπει γενικότερα στη ενημέρωση των μαθητών για το θρησκευτικό φαινόμενο.
Μετά τις ομιλίες ακολούθησε ανταλλαγή απόψεων με το ακροατήριο και συζήτηση την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος της εφημ. «Ελευθερία» κ. Γ. Ρούστας. Χαιρετισμό απηύθυναν οι διευθυντής Β/θμιας εκπαίδευσης κ. Ιωαν. Καραμήτρος και η πρόεδρος του ΠΟΔΛ και Σχολική Σύμβουλος Μουσικών κ. Ελ. Ξυνοπούλου.
Παραβρέθηκαν επίσης εκπρόσωποι της Ιεράς Μητροπόλεως, ο διευθυντής Α/βάθμιας εκπαίδευσης κ. Χρ. Λιάπης, οι προϊστάμενοι (Β/θμιας) του 1ου Γραφείου κ. Αθαν. Μαργαριτόπουλος, του 3ου Γραφείου κ. Ιωαν. Γεροθανάσης, του Γραφείου Φυσικής Αγωγής κ. Βασ. Κούργιας, ο προϊστάμενος του 1ου ΣΕΚ (σχολικού εργαστηριακού κέντρου) Λάρισας κ. Ιωαν. Λεμονόπουλος εκπροσωπώντας το Γραφείο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ενώ ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η μεγάλη προσέλευση τόσο θεολόγων καθηγητών, όσο και συναδέλφων άλλων ειδικοτήτων, καθώς και πολλών δασκάλων και νηπιαγωγών, που (απ-) έδειξαν εμπράκτως ότι νοιάζονται για θρησκευτικό μάθημα.
* Η "Ελευθερία" (φ. 22/10/2008, σελ. 8) για την Ημερίδα:
http://www.eleftheria.gr/viewarticle.asp?aid=3272&pid=7&CategoryID=7
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου