Τετάρτη 27 Μαΐου 2009

Τα Θρησκευτικά ως αίτημα Παιδείας και όχι συντεχνίας


Από την "Πρωτοβουλία Θεολόγων Ελλάδας" λάβαμε και δημοσιεύουμε την παρακάτω επιστολή:


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ "ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ"
ΣΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Τα Θρησκευτικά ως αίτημα Παιδείας και όχι συντεχνίας

Tην αντίθεσή της στην "ομολογιακότητα" του θρησκευτικού μαθήματος (ΘΜ), εκφράζει η "Πρωτοβουλία Θεολόγων Ελλάδας", contra στη θέση που εξέφρασε πρόσφατα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος με επιστολή της προς το ΥΠΕΠΘ. Η "Πρωτοβουλία" - την οποία, στη πρώτη αυτή δημόσια παρέμβασή της, εκφράζουν 44 θεολόγοι εκπαιδευτικοί απ' όλη την Ελλάδα - θεωρεί ότι "ο στόχος της ομολογιακότητας συνεπάγεται την προαιρετικότητα του μαθήματος, αφού στις σχολικές μας τάξεις δεν φοιτούν πλέον αποκλειστικά Ορθόδοξοι μαθητές".

Οι 44 υπογράφοντες το κείμενο της "Πρωτοβουλίας" δηλώνουν ότι "όλοι εμείς οι δάσκαλοι των Θρησκευτικών, μετά τις παλινωδίες του καλοκαιριού, έχουμε θέσει ως κυρίαρχη διεκδίκησή μας την υποχρεωτική διδασκαλία του ΘΜ σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές, ανεξαρτήτως της θρησκευτικής τους – ή μη – δέσμευσης. Και επειδή το ομολογιακά σχεδιασμένο μάθημά μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί σ’ αυτό το στόχο, έχουμε δεσμευτεί να επεξεργαστούμε συγκεκριμένες προτάσεις για τον επαναπροσδιορισμό του χαρακτήρα, των διαστάσεων και των στοχεύσεων του ΘΜ".

* Oλόκληρη η επιστολή και ποιοί την υπογράφουν, στο blog των Θρησκευτικών:
http://religiousnet.blogspot.com/2009/05/t.html

9 σχόλια:

Αδιόριστοι Θεολόγοι είπε...

Σας αποστέλλουμε το μήνυμα αυτό προκειμένου να ρωτήσουμε, με ποιο τρόπο “σέβεστε και συμπαραστέκεστε” στους αδιόριστους Θεολόγους της χώρας μας; Όταν σε μια δύσκολη περίοδο για τον κλάδο μας όπου χειμάζεται από παντού, υποτιμάται, αποκλείεται ατύπως από προκηρύξεις ακόμη και συναφούς αντικειμένου η ειδικότητα μας. (π.χ. στα ΙΕΚ Πολιτιστικού προτιμούνται φιλόλογοι αντί θεολόγοι για την Ιστορία της Χριστιανικής Τέχνης, άσχετα αν στο Τμήμα Ποιμαντικής & Κοινωνικής Θεολογίας για παράδειγμα έχουμε 4 εξάμηνα Βυζαντινής Τέχνης. Ή ακόμη στην Μ.Ε. όπου οι αναθέσεις της Κοινωνιολογίας π.χ. δίνονται στους Φιλολόγους αντί σε εμάς, παρά το γεγονός ότι οι απόφοιτοι των Θεολογικών σχολών σήμερα έχουν τουλάχιστον 1 Υποχρεωτικό μάθημα Γενικής Κοινωνιολογίας & 2 επιλεγόμενα για την Κοινωνιολογία της Θρησκείας).
Πραγματικά μας προξενεί αλγηνή εντύπωση το γεγονός, ότι επιμένετε να υποστηρίζετε την αδικία που υπέστη ο κλάδος με την μη-πρόβλεψη θέσεων Θεολόγων ως Καθηγητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αντί για αυτό επιθυμείτε “να μην ταράξετε την ηρεμία” των συναδέλφων ΠΕ 70 και κάνετε λόγο για εισαγωγή μαθημάτων στα Παιδαγωγικά τμήματα της χώρας.
Σας επισυνάπτουμε σειρά από απαντήσεις αποδεκτών στην Πρωτοβουλία μας, για να δείτε τον αγώνα των αδιορίστων, στον οποίο για “επικοινωνιακούς” ή άλλους λόγους, θεωρείτε την διεκδίκηση των δικαίων και παγίων αιτημάτων του θεολογικού κόσμου της χώρας, ως “συντεχνία”, την στιγμή που συνάδελφοι σας με μεταπτυχιακά , διδακτορικά, ξένες γλώσσες, επιμόρφωση, νέες τεχνολογίες, και πολλά άλλα, αγωνιούν για το μέλλον τους, αγωνιούν για το αν θα καταφέρουν να ασκήσουν την επιστήμη που αγάπησαν στην πατρίδα τους… ή αν θα πρέπει να μεταναστεύσουν!
Φτάσατε στο σημείο να υποστηρίξετε ότι οι ώρες του μαθήματος μας είναι αρκετές, για δείτε τι συμβαίνει στην Τεχνική εκπαίδευση, στο άρθρο παρακάτω και πείτε μας αν συμφωνείτε ή όχι με αυτές τις εξελίξεις.

Μετά από αυτήν την κραυγή αγωνίας που σας εκφράζουμε μέσα από αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα, θα χαρούμε να λάβουμε τις απαντήσεις σας, πως τελικά “σέβεστε και συμπαραστέκεστε” στους συναδέλφους σας αδιόριστους Θεολόγους, πως πιστεύετε ότι μπορούμε να διεκδικήσουμε ότι δικαιούμαστε, όχι μόνο και μόνο για “συντεχνιακούς” λόγους, αλλά επειδή πιστεύουμε ότι έχουμε να προσφέρουμε στην κοινωνία, ότι δεν κάνουμε “επιστήμη για την επιστήμη” αλλά επιστήμη για τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.
Θα μας χαροποιούσε δε ιδιαίτερα να μας γνωρίζατε εσείς τι κινήσεις έχετε κάνει ή σκοπεύετε να κάνετε σε συνεργασία με τις ενώσεις και τους συλλόγους Θεολόγων της χώρας μας, ώστε να αναδειχθεί το οξύτατο πρόβλημα της εσκεμμένης υποτίμησης και υποβάθμισης του αντικειμένου μας και της ειδικότητας μας εν συνόλω, μιας και “σέβεστε και συμπαραστέκεστε” τους αδιόριστους συναδέλφους σας στο ζήτημα της εργασίας τους (π.χ. έλλειψη θέσεων Θεολόγων ως ειδικών επιστημόνων στις διάφορες υπηρεσίες του Υπ. Τουριστικής ανάπτυξης για τον θρησκευτικό τουρισμό, αλλά και μη στελέχωση των πολιτιστικών οργανισμών και φορέων, από το Υπ. Πολιτισμού αλλά και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα βλ. αποκλεισμό από ΠΕ Διοικητικού & ΠΕ Κοινωνικών-Ανθρωπιστικών Επιστημών, στις διάφορες προκηρύξεις του ΑΣΕΠ).
Παρακαλούμε να αφουγκραστείτε συναδελφικά και αγαπητικά, την αγωνία μας αυτή και σας ζητούμε να σεβαστείτε και να συμπαρασταθείτε με πράξεις, ουσιαστικά και ειλικρινά στον αγώνα μας, με παιδεία και όχι συντεχνιακά.

Αδιόριστοι Θεολόγοι

Haris Andreopoulos είπε...

H απάντηση απευθύνεται, προφανώς, προς την "Πρωτοβουλία Θεολόγων Ελλάδας", η οποία έθεσε και το θέμα. Οι εκπρόσωποί της θα κρίνουν αν θα (αντ-) απαντήσουν.

Πάντως, από την αντιπαράθεση φαίνεται ότι υπάρχουν πολλά εκκρεμή θέματα που ζητούν "καθαρές λύσεις", όπως π.χ το θέμα του ξεκαθαρίσματος ρόλων ανάμεσα σε πτυχιούχους διαφορετικών Τμημάτων, οι οποίοι, όμως, αναζητούν αποκατάσταση στους ίδιους χώρους - και κυρίως στην Εκπαίδευση.

Ετσι είχαμε τα Θεολογικά, μετά προέκυψαν τα Ποιμαντικά και πρόσφατα οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Σχολών(ΑΕΣ) - κι' αύριο ποιός ξέρει τι (;)...

Αμφιβάλει, π.χ., κανείς ότι αν αύριο οι πρώτοι απόφοιτοι των ΑΕΣ, - λέμε αν (που είναι βέβαιο...)- προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας με το αίτημα να αρθεί ο αποκλεισμός τους από τους διορισμούς στην Εκπαίδευση, θα δικαιωθούν;

Eίναι πολλά τα ζητήματα που μένουν ανοικτά σε ενδοθεολογικό επίπεδο και κάποτε - ας είμαστε
ειλικρινείς - πρέπει να μπεί σ' όλα αυτά μια τάξη.

Ανώνυμος είπε...

Δεν είναι σωστό να εξισώνουμε Πανεπιστημιακά τμήματα με τις πρώην Ανωτέρες!

Haris Andreopoulos είπε...

Εχετε απόλυτο δίκιο! Πείτε μας, όμως, ποιοί λόγοι επέβαλαν την ΑΝΩΤΑΤΟΠΟΙΗΣΗ των πρώην ανωτέρων εκκλησιαστικών σχολών - τη στιγμή μάλιστα που για την κατάρτιση (και δη τη πανεπιστημιακή) των στελεχών της Εκκλησίας ιδρύθηκαν το 1974 ως μετεξέλιξη των Τμημάτων Ιερατικής Επιμορφώσεως και υπάρχουν μέχρι σήμερα τα Ποιμαντικά τμήματα των Θεολογικών Σχολών;

(Aν έχετε κάτι υπ' όψιν σας πείτε το και σε μας...)

Ανώνυμος είπε...

αποσπάσματα από http://thriskeftika.blogspot.com/2009/05/44.html

Θα σχολιάσουμε μερικά μόνο σημεία του αφήνοντας τα υπόλοιπα στην κρίση των αναγνωστών μας:

1.Οι συντάκτες του κειμένου τάσσονται ξεκάθαρα εναντίον του ομολογιάκου μαθήματος των Θρησκευτικών. Θεωρούν πως η ομολογιακότητα του μαθήματος αποτελεί λόγο για να οδηγηθούμε στην προαιρετικότητα «αφού στις σχολικές μας τάξεις δεν φοιτούν πλέον αποκλειστικά Ορθόδοξοι μαθητές». Έτσι προτείνουν ένα μάθημα υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές που για να γίνει τέτοιο θα πρέπει να αλλάξει τον ορθόδοξο χριστιανικό του χαρακτήρα.
Τα επιχειρήματα των συναδέλφων είναι γνωστά. Είναι ακριβώς τα ίδια με αυτά των υπευθύνων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Είναι όμως λανθασμένα και αβάσιμα θεολογικά. Ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι μαθητές υπήρχαν πάντα στα σχολεία μας. Ούτε αυξήθηκε ραγδαία ο αριθμός τους, ούτε μπορούμε να νομοθετούμε υπέρ των ελαχίστων αυτών μαθητών παραμερίζοντας το δικαίωμα των πολλών Ορθοδόξων μαθητών. Είναι μάλιστα γνωστό σε πολλούς συναδέλφους ότι ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι μαθητές δεν ζητούν απαλλαγή από το ΜτΘ, αν και δικαιούνται να το πράξουν, αλλά παρακολουθούν το μάθημα κανονικά. Λησμονούν επίσης οι συνάδελφοι ότι το λυτρωτικό μήνυμα του Χριστού ορθοδόξως δοσμένο δεν μπορεί παρά να ελκύσει στην Αλήθεια και τους ετερόδοξους ή αλλόθρησκους. Η αλλοίωση όμως του περιεχομένου του μαθήματος με στόχο να «χωράει» δήθεν όλους τους μαθητές θα οδηγήσει στη στέρηση της Αλήθειας όχι μόνο τους αλλόθρησκους αλλά και αυτούς τους Ορθόδοξους μαθητές.
Απορούμε πραγματικά για το γεγονός ότι οι συνάδελφοι ουδόλως θέτουν ζήτημα απόσυρσης των εγκυκλίων του κ. Στυλιανίδη για τις απαλλαγές. Δεν θεωρούν δυνατό να συμβεί κάτι τέτοιο; Δεν θέλουν να φανούν κακοί απέναντι στον Υπουργό Παιδείας; Ή μήπως τελικά οι εγκύκλιοι αυτές αποτελούν το άλλοθι τους για να προτείνουν αλλαγή του χαρακτήρα του ΜτΘ και να το αποορθοδοξοποιήσουν;

2. Για τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών οι συντάκτες του κειμένου αναφέρουν: «... θεωρούμε πως οι ώρες διδασκαλίας του ΘΜ στο ελληνικό σχολείο είναι αρκετές».
Τέτοιες θεωρίες να λένε οι θεολόγοι και να δείτε πότε το ΜτΘ θα βρεθεί εκτός Αναλυτικού Προγράμματος....

3.Για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα δημοτικά από θεολόγους αναφέρουν:
«Ως προς το αίτημα όμως του διορισμού των θεολόγων στην Πρωτοβάθμια, εκτιμούμε ότι τινάζει στον αέρα τη βασική ψυχοπαιδαγωγική προϋπόθεση της διδασκαλίας των παιδιών αυτής της ηλικίας από έναν δάσκαλο ...
Κάνουν μέγα λάθος και εδώ. Ας ξεκινήσουμε από το τελευταίο. Ποιος λέει ότι οι δάσκαλοι δεν μπορούν να διδάξουν μουσική ή γυμναστική; Και ως μαθητές γνωρίζουμε, αλλά και σήμερα ξέρουμε πως όλοι οι δάσκαλοι μπορούν άριστα να διδάξουν μουσική και να κάνουν γυμναστική στους μαθητές τους. Γνωρίζουμε μάλιστα δασκάλους που είναι και ιερείς οι οποίοι όχι μόνο έκαναν γυμναστική στους μαθητές της τάξης τους αλλά επεδίωκαν, όταν μπορούσαν να κάνουν μάθημα γυμναστικής και σε μαθητές άλλων τάξεων. ...
Η ανάγκη εισόδου θεολόγων στα δημοτικά υπάρχει αφενός γιατί οι Παιδαγωγικές Σχολές δεν παρέχουν εφόδια στους δασκάλους για μάθημα Θρησκευτικών και αφετέρου γιατί πολλοί δάσκαλοι αρνούνται, παραβιάζοντας φυσικά το νόμο, να διδάξουν θρησκευτικά, προφασιζόμενοι είτε προσωπικούς ιδεολογικούς λόγους είτε άγνοια του αντικειμένου. Το αποτέλεσμα πάντως είναι η θρησκευτική παιδεία των παιδιών των δημοτικών σχολείων να παρουσιάζει σημαντικό έλλειμμα.
Είναι τέλος τουλάχιστον αντισυναδελφικό οι διορισμένοι (;) θεολόγοι που υπογράφουν το κείμενο να αδιαφορούν για το διορισμό των χιλιάδων συναδέλφων τους που μοχθούν για την κατοχύρωση δικαιωμάτων των θεολόγων.
...
Εμείς δεν έχουμε άλλο τίποτε να πούμε, παρά να υπενθυμίσουμε στους αρμόδιους να λάβουν αποφάσεις για το ΜτΘ ότι, εκτός από την ομάδα αυτή των 44 θεολόγων, υπάρχουν και άλλοι χιλιάδες, διορισμένοι και αδιόριστοι, που έχουν διαφορετικές απόψεις και των οποίων η φωνή και η γνώμη θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη.

Haris Andreopoulos είπε...

Δεν σχολιάζουμε απόψεις του κ.κ. ΤΑΤΣΗ (θα γνωρίζετε, υποθέτουμε, τους λόγους... Συνεχίστε να διαβάζετε το ιστολόγιό του, αλλά
σας παρακαλούμε θερμώς να μην ξαναδημοσιεύσετε στο δικό μας blog κείμενα του εν λόγω. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση).

Ανώνυμος είπε...

Αποτελεί όνειδος για το εκπαιδευτικό μας σύστημα η περιθωριοποίηση των θεολόγων εκπαιδευτικών... όσοι από εμάς προσπαθήσαμε να ανοιχτούμε και σε άλλα πεδία (υλοποίηση προγραμμάτων κ.ά.) αντιμετωπίσαμε την αδικαιολόγητη προκατάληψη των συναδέλφων μας... "τι ξέρει αυτός; θρησκευτικός είναι". Σαφώς και πρέπει τα θρησκευτικά στα Δημοτικά να διδάσκονται από ειδικευμένους θεολόγους και βέβαια οι θεολόγοι μπορούν να διδάσκουν και άλλα μαθήματα στα σχολεία μας. Το επίπλαστο δίλημμα "ομολογιακό ή θρησκειολογικό μάθημα" δεν αφορά όλους εμάς που εργαζόμαστε για το καλό της εκπαίδευσης και όποιος είναι μαχόμενος εκπαιδευτικός γνωρίζει ότι τα υποτιθέμενα προβλήματα με αλλόθρησκους μαθητές είναι ελάχιστα και τα αληθινά προβλήματα της Παιδείας μας είναι η υποχρηματοδότηση και η εμπορευματοποίηση. κατά τα άλλα, λίγο μας ενδιαφέρει αν γίνει κάποιθα στιγμή χωρισμός Κράτους-Εκκλησίας και αν παύσουν οι Ιερείς να είναι δημόσιοι υπάλληλοι...ο λαός μας είναι και θα είναι ορθόδοξος στην πλειοψηφία του και έχει το δικαίωμα να καλλιεργεί τη θρησκευτικότητά του μέσω του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, άσχετα αν η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται από το Κράτος ή όχι. Για την ανεργία των αποφοίτων των Θεολογικών Σχολών χρήσιμο θα είναι, πέρα από όλα τα άλλα (θεολόγοι στα Δημοτικά κ.ά.), να σταματήσουν να διορίζονται ιερείς σε θέσεις καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης -τη στιγμή που έχουμε τόσες χιλιάδες αδιόριστους λαϊκούς- και να πάρει η Ιεραρχία την απόφαση να αξιοποιήσει αυτούς τους ανθρώπους στις δικές της υπηρεσίες.

Haris Andreopoulos είπε...

Aγαπητέ συνάδελφε, σ' ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου στο διάλογο - και για τους καθ' όλα λογικούς προβληματισμούς που εισάγεις (διορισμοί στη εκπαίδευση διορισμένων στη Εκκλησία θεολόγων κληρικών, κλπ.).

Γιατί, όμως, ανώνυμα; Κρίμα. Με την ανωνυμία σου, νομίζουμε ότι αδικείς και τον εαυτό σου (καθώς φαίνεται απ' το γραπτό σου ότι κατέχεις άριστα την τέχνη του επιχειρηματολογείν) και τον κλάδο μας (που έχει ανάγκη από μαχητικές φωνές σαν τις δικές σου!)

(Εμείς παραμένοντας ρομαντικοί θα περιμένουμε όχι να μας ξαναστείλεις κάποιο σχόλιο, αλλά ένα - επώνυμο, εννοείται - ΑΡΘΡΟ. Επαναλαμβάνουμε ότι το blog αυτό ανήκει στους θεολόγους που έχουν όρεξη και μεράκι να δώσουν αγώνα τίμιο, ειλικρινή και διάφανο - μ' άλλα λόγια Ορθόδοξο (στη πράξη Ορθόδοξο, όχι στα λόγια..)

Haris Andreopoulos είπε...

http://theologylar.blogspot.com/2009/07/blog-post_17.html