Παρασκευή, 18 Απριλίου 2008

Εκπαίδευση με σεβασμό στη θρησκευτική ετερότητα



















Το θρησκευτικό μάθημα μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ελεύθερης, πλουραλιστικής και δημοκρατικής κοινωνίας που θα προάγει την ταυτότητα και τη συνείδηση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, της ενταγμένης στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο, έχοντας ως βασικό χαρακτηριστικό της την ελληνική και ορθόδοξη συγχρόνως οικουμενικότητά της.

Στο παραπάνω συμπέρασμα, για τον κρίσιμο και ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το θρησκευτικό μάθημα για την ομαλή κοινωνική ένταξη των αλλοθρήσκων και αλλοδόξων μαθητών - παιδιών μεταναστών που φοιτούν στα σχολεία της πατρίδας μας, κατέληξε η επιστημονική ημερίδα που συνδιοργάνωσαν τη Τρίτη, 12/2/2008, η Ιερά Μητρόπολη Λαρίσας και ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων ν. Λάρισας & Μαγνησίας κ. Απ. Ποντίκας.

Στην ημερίδα που είχε σαν κεντρικό θέμα «Mετανάστευση: Η θρησκευτική ετερότητα στα σχολεία μας – Η θέση της Ενορίας και της τοπικής Εκκλησίας» και σημείωσε μεγάλη επιτυχία (με τους θεολόγους εκπ/κούς της περιοχής να έχουν κατακλύσει τη μεγάλη αίθουσα «Επιούσιος» του Επισκοπείου), οι εισηγητές, ο δρ. κοινωνιολόγος και θεολόγος Κων. Ζορμπάς και ο πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητρόπολης, αρχιμ. π. Αχίλλιος Τσούτσουρας, ανέλυσαν τη θεολογία της Εκκλησίας μας για τον αλλόδοξο, ή αλλόθρησκο μετανάστη. Μια θεολογία η οποία, όχι απλώς στέργει και συγκατανεύει στον οφειλόμενο σεβασμό έναντι της θρησκευτικής ετερότητας, ως ανθρωπίνου δικαιώματος, αλλά όντας - η ορθόδοξη θεολογία - ριζοσπαστικότερη από πολλές κοσμοθεωρίες και βλέποντας τον «ξένο» ως εικόνα Θεού, κατανοεί τη στάση της απέναντι στο μετανάστη, ως σχέση αγάπης, κατά το πρότυπο της αγαπητικής κοινωνίας των προσώπων της Αγίας Τριάδος. Και, ασφαλώς, στην αγαπητική αυτή κοινωνία των προσώπων δεν υπάρχουν περιθώρια για τους συνήθεις φραγμούς και τις δυσμενείς διακρίσεις με βάση το φύλο, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, την οικονομική κατάσταση και τη θρησκευτική πίστη.

Στην πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του ο κ. Ζορμπάς τόνισε ότι τα σχολεία μας μπορούν και χρειάζεται να συντελέσουν στην μείωση της ψυχικής απόστασης των πολιτών – μαθητών και της αποδοχής της διαφορετικότητας του άλλου, υπογραμμίζοντας ότι προς την κατεύθυνση αυτή σημαντικός είναι ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει το θρησκευτικό μάθημα μέσα απ’ το οποίο θα γνωρίσει ο μαθητής το υπερφυλετικό, το υπερεθνικό περιεχόμενο του χριστιανικού μηνύματος και θα συνειδητοποιήσει ότι ο Χριστιανισμός δίνει προτάσεις στο σύγχρονο κόσμο για τη συνοχή του και την ποιότητα ζωής. Ετσι ο μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει τη προσφορά του μαθήματος ώστε συνειδητοποιήσει τη δύναμη του λυτρωτικού μηνύματος του Ευαγγελίου, να καλλιεργήσει το ήθος και τη προσωπικότητά του, να ευαισθητοποιηθεί απέναντι στο σύγχρονο κοινωνικό προβληματισμό και να πάρει έμπρακτα θέση.

Στην εμπεριστατωμένη θεολογικά ομιλία του ο πρωτοσύγκελλος π. Αχίλλιος επεσήμανε ότι η Εκκλησία μας, ευθύς εξ αρχής, αγκάλιασε με αγάπη και στοργή τους μετανάστες, καθώς είναι κι’ αυτοί, σύμφωνα με τη ορθόδοξη θεολογία, «εικόνες θεού», συνεπώς ανάμεσα σ’ αυτούς και την Εκκλησία δεν μπορούν να νοηθούν εθνικοί και φυλετικοί φραγμοί.Στον Χριστιανισμό ο «ξένος» δεν τίθεται απλώς υπό την προστασία του Θεού, ο ίδιος ο Θεός ταυτίζεται με το πρόσωπο του «ξένου», σημείωσε ο ομιλητής, παραπέμποντας στη σχετική ρήση του Χριστού στο ευαγγέλιο «ξένος ήμην και συνηγάγετέ με» (Ματθ. 25, 35). Και ο Χριστός, βεβαίως, δεν κάνει διακρίσεις στον ορισμό του ξένου. Ξένος και πλησίον δεν είναι μόνον ο ομόθρησκος, ο όμαιμος, ο συμπατριώτης, ο ομοϊδεάτης και ο «οικείος», αλλά και αυτός που είναι εντελώς διαφορετικός από εμάς. Αυτός που πρεσβεύει διαφορετικά πιστεύματα, έχει διαφορετική Θρησκεία, ακολουθεί διαφορετική ιδεολογία, έχει διαφορετικό χρώμα από εμάς και ανήκει σε διαφορετική εθνότητα. Απέναντι σε όλους αυτούς ο Χριστιανός οφείλει σεβασμό προς το πρόσωπό τους, κατάφαση της ετερότητάς τους και αναγνώρισή τους ως ισοτίμων και ισάξιων.

* Στην ημερίδα χαιρετισμό απηύθυναν ο σεβασμιώτατος μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ.κ. Ιγνάτιος, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Θεσσαλίας κ. Αργ. Χαδούλης, ο προϊστάμενος Β΄/βάθμιας εκπαίδευσης ν. Λάρισας κ. Ιωαν. Καραμήτρος, οι προϊστάμενοι του 1ου και του 3ου Γραφείου εκπαίδευσης κ.κ. Αθ. Μαργαριτόπουλος και Ιωαν. Γεροθανάσης, ο γραμματέας του παραρτήματος Λάρισας της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων (ΠΕΘ), καθηγητής του Γυμνασίου Αρμενίου κ. Χάρης Ανδρεόπουλος, ενώ τις εργασίες της ημερίδας συντόνισε ο διευθυντής του 14ου Γυμνασίου κ. Νικ. Παύλου.
Aναδημοσίευση στο romfea.gr:

Δεν υπάρχουν σχόλια: