Τρίτη 22 Απριλίου 2008

Τα Θρησκευτικά ξανά στο στόχαστρο...

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ - ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗ κ. Μ. ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗ ΣΤΗΝ Ε.Ε. ΕΝ ΟΨΕΙ ΔΙΑΦΑΙΝΟΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ "ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ"!


Ο .....«Γολγοθάς» των Θρησκευτικών *

* Καλούνται να δώσουν εξηγήσεις για τις προθέσεις τους η Commision και η Γενική Γραμματέας των Ευρωπαϊκών Σχολείων


Του Χάρη Ανδρεόπουλου*
xaan@theo.auth.gr


Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ κ. Μανώλης Μαυρομμάτης υπήρξε κατά το παρελθόν έγκριτος δημοσιογράφος. Που σημαίνει ότι για να βγάλει κάτι στη φόρα τό έχει προηγουμένως μελετήσει και διασταυρώσει, ειδικά αν πρόκειται για ένα θέμα ιδιαιτέρως σοβαρό και ευαίσθητο, όπως είναι π.χ. το θέμα της διδασκαλίας των Θρησκευτικών. Ενα θέμα το οποίο εμπλέκεται στις αρμοδιότητες του Ελληνα ευρωβουλευτή, υπό την ιδιότητά του ως αντιπροέδρου της Επιτροπής Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ένα θέμα το οποίο, όπως ο ίδιος ο ευρωβουλευτής μας πληροφορεί με επερώτησή του, επανέρχεται δραματικά στην επικαιρότητα εξ αιτίας της διαφαινομένης προθέσεως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Commision), όχι να αλλοιώσει τον θεολογικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών, όπως εδώ και χρόνια το επιδιώκει επιχειρώντας τη μετατροπή του σε θρησκειολογικό, αλλά – τώρα - να το εξοβελίσει!... Να το καταργήσει, να το εξαφανίσει από τα ωρολόγια προγράμματα των "ευρωπαϊκών σχολείων"!. (σ.σ: πρόκειται για τα σχολεία στα οποία φοιτούν παιδιά υπαλλήλων, υπηρετούντων σε οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις Βρυξέλλες, το Στρασβούργο, κλπ).

Στο ενδεχόμενο της «αφαίρεσης του μαθήματος των θρησκευτικών από την διδακτική ύλη των ευρωπαϊκών σχολείων» αναφέρεται ο κ. Μαυρομμάτης στο πλαίσιο ερώτησης που απηύθυνε προς την Κομισιόν καθώς και σε επιστολή του προς τη Γενική Γραμματέα των Ευρωπαϊκών Σχολείων κ. Ρενέ Κρίστμαν. Mε την ερώτησή του (η οποία δημοσιεύεται ολόκληρη στο ιστολόγιο, μετά το άρθρο) ο κ. Μαυρομμάτης έχοντας υπόψη του το ενδεχόμενο της αφαίρεσης των Θρησκευτικών από τη διδακτική ύλη των σχολείων, ζητά από την Επιτροπή να του εξηγήσει το σκεπτικό και τους λόγους που θα υπαγόρευαν μια τέτοια απόφαση. Θεωρούμε δεδομένο ότι για να προχωρήσει σε μια τέτοια αμυντικού χαρακτήρα παρέμβαση υπέρ του μαθήματος των Θρησκευτικών ο Ελληνας αντιπρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας του Ευρωκοινοβουλίου, κάτι βάσιμο θα είχε υπόψη του, κάτι θα έχει πληροφορηθεί για ενδεχόμενη νέα (και ίσως σκληρότερη) επίθεση που κάποιοι σχεδιάζουν να εξαπολύσουν σε βάρος του μαθήματος.

Είναι πράγματι δικαιολογημένο να προβληματίζεται και ν’ απορεί κανείς για το συνεχιζόμενο μένος και την εμπάθεια κάποιων ιθυνόντων της Ε.Ε. (αλλά και τινών ελαχίστων εν Ελλάδι) σε βάρος του θρησκευτικού μαθήματος. Επιδιώκουν να το «εκπαραθυρώσουν» παραβλέποντας ότι η σχολική θρησκευτική αγωγή, ναι μεν έχει εν μέρει βιωματικό, αλλά έχει κατά βάση και κυρίαρχα γνωσιολογικό χαρακτήρα, αφού αποβλέπει στην ενημέρωση των μαθητών για το θρησκευτικό φαινόμενο γενικότερα, και ειδικότερα στη κατανόηση της θρησκευτικής διάστασης των επιμέρους θεμάτων της ζωής, καθώς και για τις επιδράσεις του θρησκευτικού πιστεύω στα μνημεία του πολιτισμού. Η ένταξη του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολικό πρόγραμμα είναι δικαιωμένη για λόγους καθαρά παιδαγωγικούς. Κι αυτό γιατί ο γνωσιολογικός χαρακτήρας του μαθήματος ικανοποιεί και τα τρία κριτήρια, που καθορίζουν την παιδαγωγική δικαίωση της διδασκαλίας ενός μαθήματος στο σχολείο. Συγκεκριμένα, εμπεριέχει ένα μοναδικό τρόπο σκέψης και αντίληψης, που είναι αξιόλογος ώστε ο μαθητής να κατανοεί το περιβάλλον του. Συμβάλλει στη διεύρυνση και εμβάθυνση της γνωστικής του προοπτικής κατά ένα ιδιαίτερο τρόπο, που συνεισφέρει στη συνολική του ανάπτυξη ως προσώπου, και επίσης είναι δυνατόν να διδάσκεται με τρόπους που διασφαλίζουν τη κατανόησή του από το μαθητή και τον ενθαρρύνουν να συμμετέχει ενεργά και κριτικά στο μάθημα (Διδακτική των Θρησκευτικών, Βασιλόπουλος Χρ., 2002). Ασφαλώς το σχολικό θρησκευτικό μάθημα για να χαρακτηρίζεται ως μορφωτικό αγαθό πρέπει να πληροί τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις σε όσο γίνεται μεγαλύτερο βαθμό και να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του σήμερα, όπως άλλωστε πρέπει να συμβαίνει και με τα άλλα μαθήματα.

* Μπορεί η Ε.Ε. να καταργήσει το μάθημα των Θρησκευτικών; Οχι, ειδικά στη χώρα μας το μάθημα δεν κινδυνεύει (επί του παρόντος τουλάχιστον) με εκπαραθύρωση, καθώς προστατεύεται θεσμικά, τόσο από το Σύνταγμα (άρθρο 16, παρ. 2), όσο και από τον σχετικό (εκπαιδευτικό) νόμο (1566/85, άρθρο 1, παρ. 1), ο συνδυασμός των οποίων εξειδικεύει τα επιτασσόμενα περί θρησκευτικής αγωγής σε σχέση με την ορθόδοξη χριστιανική παράδοση. Ας μην ανησυχούν οι συνάδελφοι – αλλά, βεβαίως, κι’ ας μην εφησυχάζουν.


* Ο Χάρης Ανδρεόπουλος είναι δημοσιογράφος – θεολόγος ΑΠΘ, παραγωγός της εκπομπής «Θεολογία και Κοινωνία» στο Ρ/Σ της Ι. Μητρόπολης (96,3 FM) και καθηγητής στο Γυμνάσιο – Λύκειο Αρμενίου.

* Δημοσιεύθηκε στην εφημ. "Ελευθερία" Λαρίσης , τη Μεγ. Παρασκευή, 25/04/2008, σελ. 8


* * * * *


Παρέμβαση του Ελληνα ευρωβουλευτή κ. Μανώλη Μαυρομμάτη για τη διατήρηση των Θρησκευτικών στο πρόγραμμα των ευρωπαϊκών σχολείων:

Ολόκληρη η ερώτηση έχει ως εξής:

"Στο ενδεχόμενο αφαίρεσης του μαθήματος των θρησκευτικών από την διδακτική ύλη των Ευρωπαϊκών Σχολείων, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μανώλης Μαυρομμάτης, απηύθυνε ερώτηση προς την Κομισιόν καθώς και επιστολή προς τη Γενική Γραμματέα των Ευρωπαϊκών Σχολείων, Ρενέ Κρίστμαν.Στην ερώτησή του, ανέφερε ότι "το μάθημα των θρησκευτικών ιδιαίτερα για τους λαούς που όπου η θρησκεία συνδέεται άμεσα με τον πολιτισμό τους, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο θεμελιώδες δικαίωμα. Έχοντας υπόψη το ενδεχόμενο αφαίρεσης του μαθήματος των θρησκευτικών από την διδακτική ύλη των Ευρωπαϊκών Σχολείων και ιδιαίτερα των ελληνικών τμημάτων, θα μπορούσε η Επιτροπή να μου κοινοποιήσει τους λόγους που θα γινόταν η αφαίρεση του μαθήματος αυτού από την ύλη; Συμφωνεί η Επιτροπή ότι ο αποκλεισμός της διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών θέτει θέμα σεβασμού θεμελιωδών αρχών και δικαιωμάτων των μαθητών των Ευρωπαϊκών Σχολείων;".Εξάλλου, στην επιστολή προς τη Γενική Γραμματέα των Ευρωπαϊκών Σχολείων, ο Έλληνας ευρωβουλευτής υπογράμμισε τη σημασία του μαθήματος των θρησκευτικών, ιδιαίτερα για τους Έλληνες και Κύπριους μαθητές. Επιπλέον, με τη ιδιότητά του ως Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ζήτησε να διατηρηθεί το μάθημα αυτό, που παρακολουθείται από το 100% των μαθητών του δημοτικού και από το 90% των μαθητών του Γυμνασίου και Λυκείου του Ευρωπαϊκών Σχολείων.

"Η θρησκεία, σε ορισμένα κράτη μέλη, όπως στην Ελλάδα και στην Κύπρο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του πολιτισμού και της παιδείας. Είναι σημαντικό για τους Έλληνες που εργάζονται στο Βέλγιο και στο Λουξεμβούργο να εξασφαλίσουν για τα παιδιά τους ελληνική παιδεία και το μάθημα των θρησκευτικών είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτή", δήλωσε ο Μανώλης Μαυρομμάτης.


http://www.epp-ed.org/Press/showPRExport.asp?PRExportID=14785

Δεν υπάρχουν σχόλια: