Παρασκευή 24 Ιουλίου 2009

Eκκλησιαστικό ΙΕΚ στη Λάρισα


Eκκλησιαστικό ΙΕΚ θα λειτουργήσει από τον προσεχή Σεπτέμβριο στη Λάρισα και συγκεκριμένα στο 2ο ΙΕΚ, στη συνοικία της Νέας Σμύρνης, στις εγκαταστάσεις του 11ου Γ/σιου – Λυκείου της πόλης μας.

Ο τύπος αυτός του εκκλησιαστικού σχολείου απευθύνεται σε άνδρες και γυναίκες, αποφοίτους Β/βάθμιας εκπαίδευσης (Γενικών Λυκείων, ΕΠΑΛ, ΤΕΕ, κλπ.) , που επιθυμούν να γνωρίσουν της ρίζες της ορθόδοξης εκκλησιαστικής παράδοσης και να αναδειχθούν είτε ως κληρικοί (οι άνδρες), είτε ως λαϊκοί (άνδρες και γυναίκες), σε στελέχη της Ορθοδόξου Εκκλησίας, σε θέσεις ιερατικές, διοικητικές και οικονομικές, σε ιερές Μητροπόλεις, ιερούς ναούς, εκκλησιαστικά Ιδρύματα και Οργανισμούς πρόνοιας, κατασκηνώσεις, κλπ.

Οι σπουδαστές των Εκκλησιαστικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΙΕΚ) διδάσκονται μαθήματα θεολογικού περιεχομένου, όπως Εισαγωγή στην Αγία Γραφή, Δογματική Θεολογία, Πατερική Γραμματεία, Αγιολογία, κ.α.), Εκκλησιαστικό Δίκαιο, Διαχριστιανικό και Διαθρησκειακό Διάλογο, Ομιλητική, Εικονογραφία – Αγιογραφία, και, φυσικά, Λειτουργική, εν είδει εργαστηριακής άσκησης στο ναό. Επίσης διδάσκονται και πρακτικά μαθήματα, όπως Οργάνωση και Οικονομική Διαχείριση Μητροπόλεων και Ενοριών, Ποιμαντική Επικοινωνία και Διαπροσωπικές Σχέσεις, κ.α.

Προβλέπεται επίσης και κύκλος διαλέξεων από γνωστούς και εγκρίτους θεολόγους εκπαιδευτικούς, πανεπιστημιακούς καθηγητές και εμπείρους κληρικούς. Οι απόφοιτοι του εκκλησιαστικού ΙΕΚ χειροτονούμενοι κατατάσσονται στη Β’ μισθολογική κατηγορία (στην Α’ κατατάσσονται οι πτυχιούχοι Θεολογικών σχολών ΑΕΙ και των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών), ενώ αν είναι ήδη ιερείς κατώτερης κατηγορίας (της Γ', στη οποία οι εντάσσονται οι απόφοιτοι εξαταξίου Γυμνασίου, τριταξίου Λυκείου παντός τύπου, κλπ.) θα προάγονται σ’ αυτή.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στη Γραμματεία του 2ου ΙΕΚ Λάρισας, οδ. Δημοσθένους 20, συνοικία Ν. Σμύρνης, τηλ. 2410 – 551904, 553798

Σύντομα θα δημοσιεύσουμε περισσότερες πληροφορίες για το περιεχόμενο σπουδών και τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίων ΕΙΕΚ καθώς και για τις προκηρύξεις εγγραφής σπουδαστών και επιλογής εκπαιδευτών.

Πέμπτη 23 Ιουλίου 2009

Για τις "εκκλησιαστικές" αποσπάσεις


Eνας εξαιρετικός προβληματισμός στο "Μανιτάρι του Βουνού" για τις αποσπάσεις μονίμων εκπαιδευτικών (θεολόγων και όχι μόνο) στις Ιερές Μητροπόλεις: *

"...Αφορμή για το σημερινό ζέον ποστ, που ίσως στεναχωρήσει πολλούς και πολλές, αποτέλεσε η ανακοίνωση σήμερα και «εκκλησιαστικών» αποσπάσεων, 47 εκπαιδευτικών (27+6+10+3+1) έναντι 72 περσινών μέχρι στιγμής, ανάμεσά τους βέβαια πολύ γνωστών στο δημόσιο βίο, αλλά και προσωπικών φίλων (αυτό είναι μια άλλη παράμετρος). Βεβαίως στις περίπου 7.500 αποσπάσεις τέτοιου τύπου, τι είναι οι … 47;

Το δίλημμα μέγα: να συγχαρώ τις φίλες και φίλους ή να τους λυπήσω;
Η σημασία που θέλω να προσδώσω δεν είναι ποσοτική, αλλά ποιοτική, αξιακή. Εξ αυτών λοιπόν οι 33 είναι θεολόγοι, υπάρχουν ιδιαιτερότητες, αλλά και μερικοί εξ αυτών ιερείς (αλήθεια αποσπώνται στην Μητρόπολή τους και παίρνουν “διπλό” μισθό;)

Και άλλα ακόμα ερωτήματα:

Και ανάμεσα στους αδιόριστους θεολόγους δεν υπάρχουν αξιόλογοι; Δεν υπάρχουν και για άλλες θέσεις; Να θυμίσω δηλαδή ότι έχουμε αδιόριστους θεολόγους μεγάλης ηλικίας, οικογενειαρχών, με μεταπτυχιακά και κοινωνική δράση;


Χρόνια γνωρίζω το «χρήσιμον» και ωφέλιμον, συνάμα και άναρχον, των αποσπάσεων εκπαιδευτικών προς πάσαν υπηρεσίαν για λόγους κυρίως ψηφοθηρικούς και πελατειακών σχέσεων. Εκπαιδευτικοί νεοδιόριστοι έως με λευκά τα μαλλιά της κεφαλής αποσπώνται προς κάθε πρόσωπο δημοσίου δικαίου.

Οι πρώτοι διατηρώντας τα πολλά μόρια των σχεδόν δυσπρόσιτων περιοχών διορισμού και οι τελευταίοι για να προσφέρουν πολύτιμες εμπειρίες και φυσικά το τερπνόν μετά του … ωφελίμου. Πηγαίνουν σε ΑΕΙ, κόμματα (δεξιά ή … αριστερά), γραφεία εκπαίδευσης, περιφέρειες, υπουργεία άλλα, οργανισμούς και στην .. ελλαδική εκκλησία.
Προσωπικά δεν είμαι ενάντια σε αποσπάσεις. Το αντίθετο μάλιστα και για πολλούς λόγους, που δεν είναι του παρόντος. Όμως χρειάζεται επειγόντως να ξεφύγουμε από τη νεοθωμανική αντίληψη και πρακτική προσφοράς και ζήτησής τους – και φυσικά όχι εις βάρος άλλων συναδέλφων. Προτάσεις έχουν γίνει πολλές προς μια δίκαιη κατεύθυνση. Πέρα από τα θεσμικά όργανα, έχουν γίνει και από συνδικαλιστικές ομάδες στη βάση.


Το ζήτημα των αδιόριστων θεολόγων βρίσκεται σε χειρότερη μοίρα, απ’ ότι την περίοδο της χούντας, όπου η μη αδιοριστία στη δευτεροβάθμια εκπ/ση λέγεται ότι γινόταν ως μια πίεση για να γίνουν κληρικοί οι θεολόγοι!!!! Πράγμα που είχε μικρή «απόδοση» εξ αιτίας αυτής της πίεσης…. Θυμίζω προς τη θεσμική εκκλησία, αλλά και προς τους αποσπασμένους στην Ιερά σύνοδο κλπ, την εμπεριστατωμένη ανοικτή επιστολή, προς την (τότε) Ιεραρχία της Εκκλησίας και την (τότε) Κυβέρνηση, επιστολή πασίγνωστου αδιόριστου θεολόγου το 1998, που δημοσιεύτηκε στη «ΣΥΝΑΞΗ», τ. 67, σελ. 127-129 και ο οποίος είναι ακόμα αδιόριστος, παρότι …. «ισάξιος» των αποσπαμένων…. Όπως και το σχετικά πρόσφατο κείμενό του: Θεολογία και σπουδές
Και τρεις θεσμικές προτάσεις και όχι μόνο για συζήτηση:

1) Νέο σύστημα υπηρεσιακών άμεσα μεταβολών στην εκπαίδευση, όπου οι αποσπάσεις θα είναι μοριοδοτούμενες, επί θητεία για 3-4 έτη, με ανώτατο αριθμό θητειών (2) και φυσικά με ένα μισθό.

2) Στις θέσεις τους να διορίζονται μόνιμοι εκπαιδευτικοί, αφού θα βγαίνουν ως λειτουργικά οργανικά κενά.

3) Η θεσμική εκκλησία να αναλάβει χωρίς χρονοτριβές πρωτοβουλίες για τη επιλογή αδιόριστων θεολόγων από τις πιο απλές ενοριακές απασχολήσεις έως την ιερά Σύνοδο (ανεξάρτητα του συστήματος σχέσεων πολιτείας – εκκλησίας)....."

Δευτέρα 20 Ιουλίου 2009

Βγαίνουν οι αποσπάσεις


Eπειδή πολλοί συνάδελφοι ζητούν να μάθουν πότε θα ανακοινωθούν οι αποσπάσεις καθηγητών από ΠΥΣΔΕ (Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) σε ΠΥΣΔΕ, ενημερωνούμε ότι, σύμφωνα με πληροφόρηση που είχαμε από έγκυρη υπηρεσιακή πηγή του ΥΠΕΠΘ, «η διαδικασία των αποσπάσεων έχει περατωθεί στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΚΥΣΔΕ) και αυτή τη στιγμή οι πίνακες έχουν υποβληθεί για υπογραφή στον υπουργό Παιδείας. Η δημοσιοποίησή τους είναι, πλέον, θέμα ωρών. Θα ακολουθήσει ανακοίνωση από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Β/θμιας Εκπαίδευσης για την υποβολή εκ μέρους των αποσπασθέντων αιτήσεων τοποθέτησής τους σε σχολεία της περιοχής".


Κυριακή 19 Ιουλίου 2009

To Συμβούλιο της Ευρώπης για το θρησκευτικό μάθημα

Υπέρ της υποχρεωτικότητας των
θρησκευτικών το Συμβούλιο της Ευρώπης

* Αποφασίσθηκε να ενισχυθεί η επιμόρφωση των θεολόγων καθηγητών

ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟ, Ιούλιος 2009

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της δεύτερης συνάντησης του Συμβουλίου της Ευρώπης, του τομέα του διαπολιτισμικού διαλόγου, με θέμα τη θρησκευτική διάσταση του διαπολιτισμικού διαλόγου (29 και 30 Ιουνίου). Στη συνάντηση αυτή, όπως και κατά την προηγούμενη το 2008, έλαβαν μέρος τα κράτη μέλη και οι παρατηρητές του Συμβουλίου της Ευρώπης, αντιπρόσωποι των θρησκευτικών και μη θρησκευτικών πεποιθήσεων, καθώς επίσης και εκπρόσωποι της Κοινωνίας των Πολιτών, μέσα σε έναν ανοικτό και διαφανή διάλογο γύρω από το σημαντικό θέμα «η διδασκαλία των μαθήματος των θρησκευτικών ως εργαλείο γνώσης του θρησκευτικού φαινομένου και των διαφόρων θρησκευτικών ή μη πεποιθήσεων στην εκπαίδευση. Συμβολή στην δημοκρατική εκπαίδευση, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον διαπολιτισμικό διάλογο». Tην ελληνική πλευρά εκπροσώπησε ο εκλεκτός συνάδελφος, Δρας Θεολογίας και Κοινωνιολογίας, και μέλος της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Θεμάτων της Εκκλησίας της Ελλάδος (και στέλεχος της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών της Ι. Μ. Δμητριάδος) κ. Κωνσταντίνος Ζορμπάς.
* Αναλυτικά οι αποφάσεις της τελευταίας συνεδρίασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το θρησκευτικό μάθημα, στη Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων "amen.gr" http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=361 και στο στο blog των Θρησκευτικών: http://religiousnet.blogspot.com/2009/07/to.html


Σάββατο 18 Ιουλίου 2009

"Το σύγχρονο θρησκευτικό μάθημα χρειάζεται το διάλογο..."


Aπό τον αγαπητό φίλο και εκλεκτό συνάδελφο θεολόγο καθηγητή, διπλωματούχο Μ.Sc. Iστορίας, Βιβλικών Σπουδών και υποψ. Δρα του Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ Νίκο Παύλου, ένα θετικό σχόλιο, μια αισιόδοξη πρόταση για τον κλάδο μας για αγώνα διαρκή με ικανά επιχειρήματα, αλλά και συμπόρευση με τους άλλους κλάδους μιας και, όπως επισημαίνει, όλοι ανήκουμε στη μεγάλη οικογένεια των εκπαιδευτικών:

Ο Theologos είπε...

Αγαπητέ φίλε και συνάδελφε Χαράλαμπε, παρακολουθώ, όπως γνωρίζεις , πάντα με μεγάλο ενδιαφέρον το blog της Ένωσης θεολόγων και βλέπω - εκτός από την πολύ σημαντική ενημέρωση - τους προβληματισμούς των συναδέλφων θεολόγων. Εν μέρει είναι δικαιολογημένο. Πιστεύω ομως πως ένα ποσοστό ευθύνης για μία ενδεχόμενη προκατάληψη εναντίον μας- αν υπάρχει τελικά - ευθυνόμαστε και εμείς οι ίδιοι, οι θεολόγοι που πρέπει να καταλάβουμε πως ένα σύγχρονο μάθημα Θρησκευτικών χρειάζεται να διακρίνεται για το διάλογο που θα έχει ανοίξει με την πραγματικότητα που βιώνουμε στο σήμερα.

Δε μπορείς, για παράδειγμα, να μιλάς στο σημερινό μαθητή για τη σχέση θρησκείας-επιστήμης και να έχεις ως βασικό αντικείμενο διδασκαλίας σου την ανασκευή των θέσεων του Δαρβίνου (κάτι που άλλωστε δεν προβλέπεται). Αυτό άλλωστε δεν το χρειάζεται και η θεολογία που έχει βέβαια τη δική της πρόταση για το θέμα. Τώρα στο ζήτημα της προκατάληψης που αναφέρεται ο συνάδελφος "Ανώνυμος" νομίζω πως είναι στο χέρι μας να ξεπεραστεί. Εδώ δε χρειάζεται καμία κακομοιριά, αλλά με δυναμισμό και επιχειρήματα (που φανερώνουν την αναγκαιότητα του θρησκευτικού μαθήματος για την κατανόηση της σύγχρονης πραγματικότητας) αναδεικνύουμε την αξία μας και την ποιότητά μας. Νομίζω πως έτσι κανένας δε θα μας αμφισβητήσει και δε θα σκεφτεί αρνητικά για τους θεολόγους.

Τέλος, το βασικότερο είναι πως δε ξεχνάμε πως και εμείς πως ανήκουμε στην μεγάλη οικογένεια των εκπαιδευτικών. Αυτό είναι κάτι που κανένας δε μπορεί να μας το αρνηθεί. Δεν πρέπει λοιπόν σε καμία περίπτωση να απομονωθούμε από τους άλλους συναδέλφους μας, αλλά μαζί να διεκδικούμε τη λύση των προβλημάτων μας με επιχειρήματα, κάτι άλλωστε που πρέπει να διακρίνει πάντα τους θεολόγους.

Φίλε σε ευχαριστώ για την φιλοξενία

Νίκος Παύλου

Παρασκευή 17 Ιουλίου 2009

Προβληματισμοί για τα προβλήματα των Θεολόγων


Από "Ανώνυμο" συνάδελφο λάβαμε το ακόλουθο σχόλιο:

"Αποτελεί όνειδος για το εκπαιδευτικό μας σύστημα η περιθωριοποίηση των θεολόγων εκπαιδευτικών... όσοι από εμάς προσπαθήσαμε να ανοιχτούμε και σε άλλα πεδία (υλοποίηση προγραμμάτων κ.ά.) αντιμετωπίσαμε την αδικαιολόγητη προκατάληψη των συναδέλφων μας... "τι ξέρει αυτός; θρησκευτικός είναι". Σαφώς και πρέπει τα θρησκευτικά στα Δημοτικά να διδάσκονται από ειδικευμένους θεολόγους και βέβαια οι θεολόγοι μπορούν να διδάσκουν και άλλα μαθήματα στα σχολεία μας.

Το επίπλαστο δίλημμα "ομολογιακό ή θρησκειολογικό μάθημα" δεν αφορά όλους εμάς που εργαζόμαστε για το καλό της εκπαίδευσης και όποιος είναι μαχόμενος εκπαιδευτικός γνωρίζει ότι τα υποτιθέμενα προβλήματα με αλλόθρησκους μαθητές είναι ελάχιστα και τα αληθινά προβλήματα της Παιδείας μας είναι η υποχρηματοδότηση και η εμπορευματοποίηση. κατά τα άλλα, λίγο μας ενδιαφέρει αν γίνει κάποιθα στιγμή χωρισμός Κράτους-Εκκλησίας και αν παύσουν οι Ιερείς να είναι δημόσιοι υπάλληλοι...ο λαός μας είναι και θα είναι ορθόδοξος στην πλειοψηφία του και έχει το δικαίωμα να καλλιεργεί τη θρησκευτικότητά του μέσω του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, άσχετα αν η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται από το Κράτος ή όχι. Για την ανεργία των αποφοίτων των Θεολογικών Σχολών χρήσιμο θα είναι, πέρα από όλα τα άλλα (θεολόγοι στα Δημοτικά κ.ά.), να σταματήσουν να διορίζονται ιερείς σε θέσεις καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης -τη στιγμή που έχουμε τόσες χιλιάδες αδιόριστους λαϊκούς- και να πάρει η Ιεραρχία την απόφαση να αξιοποιήσει αυτούς τους ανθρώπους στις δικές της υπηρεσίες.

16 Ιούλιος 2009 4:50 πμ "

* Kαι του απαντήσαμε:

Ο Xaris Andreopoulos είπε:
Aγαπητέ συνάδελφε, σ' ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου στο διάλογο - και για τους καθ' όλα λογικούς προβληματισμούς που εισάγεις (διορισμοί στη εκπαίδευση διορισμένων στη Εκκλησία θεολόγων κληρικών, κλπ.). Γιατί, όμως, ανώνυμα; Κρίμα. Με την ανωνυμία σου, νομίζουμε ότι αδικείς και τον εαυτό σου (καθώς φαίνεται απ' το γραπτό σου ότι κατέχεις άριστα την τέχνη του επιχειρηματολογείν) και τον κλάδο μας (που έχει ανάγκη από μαχητικές φωνές σαν τις δικές σου!) Εμείς παραμένοντας ρομαντικοί θα περιμένουμε όχι να μας ξαναστείλεις κάποιο σχόλιο, αλλά ένα - επώνυμο, εννοείται - ΑΡΘΡΟ.

Επαναλαμβάνουμε ότι το blog αυτό ανήκει στους θεολόγους που έχουν όρεξη και μεράκι να δώσουν αγώνα τίμιο, ειλικρινή και διάφανο - μ' άλλα λόγια Ορθόδοξο (στη πράξη Ορθόδοξο, όχι στα λόγια..)

17 Ιούλιος 2009 4:04 πμ.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

* Συνάδελφοι, περιμένουμε και τις δικές σας αρθρογραφικές παρεμβάσεις. Τα προβλήματα δεν λύνονται μόνα τους... Χρειάζεται να δώσουμε όλοι το αγωνιστικό "παρών¨μας για να γίνουν πράξη τα δίκαια αιτήματα του κλάδου μας, αναφορικά τόσο με την αναβάθμιση του θρησκευτικού μαθήματος, όσο και του ρόλου μας στο σχολείο του μέλλοντος. Οσο μένουμε θεατές παρακολουθώντας τις εξελίξεις από τον ...καναπέ, κι' όσο το θεσμικό κύρος μας στα σχολεία συνεχίζει να μειώνεται, τόσο θα βλέπουμε τους άλλους να μας προσπερνάνε. Και δεν θα φταίνε οι άλλοι... -
Χάρης Ανδρεόπουλος

Πέμπτη 16 Ιουλίου 2009

Θεολογική προσέγγιση της οικονομικής κρίσης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΟ "amen.gr":

"Θεολογική προσέγγιση

της οικονομικής κρίσης"

* Κριτική του προέδρου του
Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ,
καθηγητού κ. Π. Βασιλειάδη
στο «άδικο κεφαλαιοκρατικό σύστημα»

Mεγάλες αλήθειες για την χριστιανική θεώρηση του πλούτου και τον υγιή ορθόδοξο μοναχισμό - αλήθειες οι οποίες εκφράζουν το πεντόσταγμα της Ορθόδοξης θεολογίας, αλλά, δυστυχώς, αντί να γίνονται βίωμα και να μετουσιώνονται σε πράξη, μένουν πολλές φορές στο επίπεδο της …θεωρίας - είπε ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), καθηγητής κ. Πέτρος Βασιλειάδης κατά τη διάρκεια της τελετής ορκωμοσίας νέων πτυχιούχων. Aναλυτικό ρεπορτάζ στη Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων, "amen.gr": http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=350