Πέμπτη 23 Ιουλίου 2009

Για τις "εκκλησιαστικές" αποσπάσεις


Eνας εξαιρετικός προβληματισμός στο "Μανιτάρι του Βουνού" για τις αποσπάσεις μονίμων εκπαιδευτικών (θεολόγων και όχι μόνο) στις Ιερές Μητροπόλεις: *

"...Αφορμή για το σημερινό ζέον ποστ, που ίσως στεναχωρήσει πολλούς και πολλές, αποτέλεσε η ανακοίνωση σήμερα και «εκκλησιαστικών» αποσπάσεων, 47 εκπαιδευτικών (27+6+10+3+1) έναντι 72 περσινών μέχρι στιγμής, ανάμεσά τους βέβαια πολύ γνωστών στο δημόσιο βίο, αλλά και προσωπικών φίλων (αυτό είναι μια άλλη παράμετρος). Βεβαίως στις περίπου 7.500 αποσπάσεις τέτοιου τύπου, τι είναι οι … 47;

Το δίλημμα μέγα: να συγχαρώ τις φίλες και φίλους ή να τους λυπήσω;
Η σημασία που θέλω να προσδώσω δεν είναι ποσοτική, αλλά ποιοτική, αξιακή. Εξ αυτών λοιπόν οι 33 είναι θεολόγοι, υπάρχουν ιδιαιτερότητες, αλλά και μερικοί εξ αυτών ιερείς (αλήθεια αποσπώνται στην Μητρόπολή τους και παίρνουν “διπλό” μισθό;)

Και άλλα ακόμα ερωτήματα:

Και ανάμεσα στους αδιόριστους θεολόγους δεν υπάρχουν αξιόλογοι; Δεν υπάρχουν και για άλλες θέσεις; Να θυμίσω δηλαδή ότι έχουμε αδιόριστους θεολόγους μεγάλης ηλικίας, οικογενειαρχών, με μεταπτυχιακά και κοινωνική δράση;


Χρόνια γνωρίζω το «χρήσιμον» και ωφέλιμον, συνάμα και άναρχον, των αποσπάσεων εκπαιδευτικών προς πάσαν υπηρεσίαν για λόγους κυρίως ψηφοθηρικούς και πελατειακών σχέσεων. Εκπαιδευτικοί νεοδιόριστοι έως με λευκά τα μαλλιά της κεφαλής αποσπώνται προς κάθε πρόσωπο δημοσίου δικαίου.

Οι πρώτοι διατηρώντας τα πολλά μόρια των σχεδόν δυσπρόσιτων περιοχών διορισμού και οι τελευταίοι για να προσφέρουν πολύτιμες εμπειρίες και φυσικά το τερπνόν μετά του … ωφελίμου. Πηγαίνουν σε ΑΕΙ, κόμματα (δεξιά ή … αριστερά), γραφεία εκπαίδευσης, περιφέρειες, υπουργεία άλλα, οργανισμούς και στην .. ελλαδική εκκλησία.
Προσωπικά δεν είμαι ενάντια σε αποσπάσεις. Το αντίθετο μάλιστα και για πολλούς λόγους, που δεν είναι του παρόντος. Όμως χρειάζεται επειγόντως να ξεφύγουμε από τη νεοθωμανική αντίληψη και πρακτική προσφοράς και ζήτησής τους – και φυσικά όχι εις βάρος άλλων συναδέλφων. Προτάσεις έχουν γίνει πολλές προς μια δίκαιη κατεύθυνση. Πέρα από τα θεσμικά όργανα, έχουν γίνει και από συνδικαλιστικές ομάδες στη βάση.


Το ζήτημα των αδιόριστων θεολόγων βρίσκεται σε χειρότερη μοίρα, απ’ ότι την περίοδο της χούντας, όπου η μη αδιοριστία στη δευτεροβάθμια εκπ/ση λέγεται ότι γινόταν ως μια πίεση για να γίνουν κληρικοί οι θεολόγοι!!!! Πράγμα που είχε μικρή «απόδοση» εξ αιτίας αυτής της πίεσης…. Θυμίζω προς τη θεσμική εκκλησία, αλλά και προς τους αποσπασμένους στην Ιερά σύνοδο κλπ, την εμπεριστατωμένη ανοικτή επιστολή, προς την (τότε) Ιεραρχία της Εκκλησίας και την (τότε) Κυβέρνηση, επιστολή πασίγνωστου αδιόριστου θεολόγου το 1998, που δημοσιεύτηκε στη «ΣΥΝΑΞΗ», τ. 67, σελ. 127-129 και ο οποίος είναι ακόμα αδιόριστος, παρότι …. «ισάξιος» των αποσπαμένων…. Όπως και το σχετικά πρόσφατο κείμενό του: Θεολογία και σπουδές
Και τρεις θεσμικές προτάσεις και όχι μόνο για συζήτηση:

1) Νέο σύστημα υπηρεσιακών άμεσα μεταβολών στην εκπαίδευση, όπου οι αποσπάσεις θα είναι μοριοδοτούμενες, επί θητεία για 3-4 έτη, με ανώτατο αριθμό θητειών (2) και φυσικά με ένα μισθό.

2) Στις θέσεις τους να διορίζονται μόνιμοι εκπαιδευτικοί, αφού θα βγαίνουν ως λειτουργικά οργανικά κενά.

3) Η θεσμική εκκλησία να αναλάβει χωρίς χρονοτριβές πρωτοβουλίες για τη επιλογή αδιόριστων θεολόγων από τις πιο απλές ενοριακές απασχολήσεις έως την ιερά Σύνοδο (ανεξάρτητα του συστήματος σχέσεων πολιτείας – εκκλησίας)....."

9 σχόλια:

Σπυρίδων Παπακωστόπουλος, ο "Ευθύγλωσσος" είπε...

και τι να μας πουν όλοι αυτοί για το μάθημα των θρησκευτικών, όταν εκ του ασφαλούς είτε θα ομιλήσουν είτε θα εφησυχάσουν αφήνοντας τους "μάχιμους" θεολόγους να "βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά" τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όταν θα αποκαλυφθεί εις το έπακρον η θλιβερή πραγματικότητα για την αποδόμηση του μαθήματος και την αδιαφορία αυτού ελέω γρίπης Α. Πάντως, έχουμε ελπίδες, αφού, όπως δείχνουν τα πράγματα, ΚΑΤΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΓΝΩΡΙΖΩ ΠΟΥ ΣΑΣ ΤΟ ΛΕΩ ΚΑΙ ΕΠΙΦΥΛΑΣΣΟΜΑΙ ΣΤΟ ΑΜΕΣΟ ΜΕΛΛΟΝ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΩ, μπορεί να μην είμαστε αρεστοί στο σχολείο για μάθημα θρησκευτικών, αλλά μπορούμε να ελπίζουμε σε απόσπασή μας σε κάποια Μητρόπολη, εφόσον διαθέτουμε και το απαραίτητο "επισκοπικό διαβατήριο". Λυπάμαι αν κάποιους τους πικραίνω, αλλά όταν έχεις ντοκουμέντα και αποδείξεις, τότε είναι αναπόφευκτη η "σύγκρουση με την αλήθεια".

ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, διαχειριστής του exagorefsis.blogspot.com

manitari tou bounou είπε...

Αγαπητοί σχολιαστές

άλλες τουλάχιστον οι δικές μου προθέσεις που ανέβασα το πόστ. ήταν αξιακές και θεσμικές και όχι προσωπικές επιθέσεις (και μάλιστα σε φίλους).

Τέτοιες προσωπικές επιθέσεις αποτελούν και για μένα, όπως αλλού έχει γραφεί για σχετικά παρόμοια περίπτωση:
"... ηθικό λυντσάρισμα.
Η επίθεση αυτή είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη γιατί συνδυάζεται με την ανάδυση μιας φιλομεταξικής ολοκληρωτικής ιδεολογίας, που μορφοποιείται στο πρόσωπο της σύγχρονης ελλαδικής ακροδεξιάς.
Η νέα αυτή ακροδεξιά ενδύεται τη λεοντή του "πατριώτη", κωδικοποιεί τις κατηγορίες κατά προσώπων και δημιουργεί τις νέες "μαύρες λίστες"..."

1ον, (Για Δημήτρη Βολιώτη)

α) Τα πρόσωπα που αποσπώνται στις 7.500 θέσεις, μακριά από το ΚΥΣΔΕ τα τελευταία χρόνια, δεν είναι κατ' αρχή υπεύθυνα τα ίδια για το ΠΩΣ των αποσπάσεων, τουλάχιστον περισσότερο από μας τους άλλους.

Επομένως το ίδιο ισχύει και για τις "εκκλησιαστικές" αποσπάσεις.

β) Θεωρώ περισσότερο υπεύθυνη την θεσμική Εκκλησία που δεν λειτουργεί με διαφανή κριτήρια και προκήρυξη των θέσεων.

Όχι λοιπόν λιθοβολισμό των προσώπων!!!!

Ζητώ λοιπόν και δημόσια συγγνώμη απ' αυτά τα πρόσωπα ως ηθικού αυτουργού για κάθε φυσικό λιθοβολισμό στο νετ από εδώ και πέρα, παρ' όλο είναι ο χειρότερος τρόπος ανάγνωσης του ποστ.

2ον, προς "Ευθύγλωσσος"

Προσωπικά είμαι υπέρ του πολιτισμικού, γνωσιολογικού και παιδαγωγικού μαθήματος, στο ίδιο σχετικά επίπεδο όπως όλα τα μαθήματα.

Κάθε βιωματική του καλυτέρευση δεν αφορά μόνο αυτό, αλλά όλα τα μαθήματα.

Θεωρώ απαράδεκτο να θεωρούνται ΜΟΝΟ οι πτυχιούχοι θεολογίας ως οι καταλληλότεροι για βιωματική προσέγγιση των παιδιών και για αλληλεπίδραση ΚΑΙ του ορθόδοξου πολιτισμού με ό, τι επί πλέον αυτό δύναται να συνεπάγεται από τις άλλε ειδικότητες.

Δεν είναι το πτυχίο που "κανονίζει" το βάθος και ουσία της προσέγγισης, αλλά τα θεία χαρίσματα....

Φυσικά η ίδια σχεδόν λειτουργεί όπως και τα ΑΕΙ, κόμματα, συνδικάτα, κλπ

Υστερόγραφο. Λόγω περιόδου, τυχόν καθυστέρηση για απάντηση σε νέα ερωτήματα, δεν θα οφείλεται σε άρνηση. Εξάλλου όλο αυτό το σχόλιο θα μεταφερθεί στο μητρικό ποστ, στο ΜτΒ...

Χαίρετε...

Σπυρίδων Παπακωστόπουλος, ο "Ευθύγλωσσος" είπε...

Προσωπικές επιθέσεις δεν έκανα. Άλλωστε αυτό το αποφεύγω, δημόσια,να το κάνω. Μίλησα πολύ γενικά θέλοντας να αναφερθώ σ' εκείνη την μερίδα των θεολόγων, που είτε βολεύονται και ασκούν κριτική εκ του ασφαλούς, όντες απομακρυσμένοι από την ωμή σχολική πραγματικότητα ή προκλητικά σιωπούν θεωρόντας γραφικούς όσους αποτολμούν με θάρρος και όχι με θράσος να πουν τα πράγματα με τ' όνομά τους. Βασική μου θέση είναι ότι, σχετικά με το μάθημα των θρησκευτικών έχουμε φθάσει σ' ένα μονόδρομο, δηλαδή να αναγκαζόμαστε να δεχθούμε, προσωπικά αυτό πιστεύω, την ύπαρξη δύο παράλληλων μαθημάτων, ενός ακραιφνώς ορθοδόξου και ενός ουδετέρου θρησκευτικά. Προσωπικά δεν θα ήθελα να δω να φθάνουμε στην επικράτηση ενός πολιτισμικά ουδέτερου θρησκευτικού μαθήματος, μόνο, εντός της ελληνικής εκπαίδευσης. Παλαιότερα, σε γραπτή μου παρέμβαση, είχα πει πως αν από χρόνια το μάθημα των θρησκευτικών είχε Πατερικό προσανατολισμό, ίσως, να μην φθάναμε σ΄αυτό το σημείο, δηλαδή της διαφαινόμενης και επιζητούμενης αντικατάστασής του από κάτι άλλο με θρησκευτικά ουδέτερη απόχρωση. Δόξα τω Θεώ υπάρχουν πάμπολα Πατερικά κείμενα, που θα τολμούσα να πω ότι δεν διχάζουν, αλλά μπορούν να ενώνουν και αυτούς που διατρανώνον είτε τη θρησκευτική αδιαφορία τους είτε την αθεΐα τους και μάλιστα με την αρνητική της μορφή. Παρ' όλα αυτά και εγώ πιστεύω ότι, στις μέρες μας, η οπτική μας ματιά σε σχέση με το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να είναι: 1)Χριστοκεντρική, 2) ρεαλιστική και 3)ανθρώπινη.

ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, διαχειριστής του exagorefsis.blogspot.com

manitari tou bounou είπε...

@ "Ευθύγλωσσος"

... η δική σου αναφορά ήταν λιγότερο προσωπική.

Τώρα για το ΜΘ και ποιός είπε ότι σε ένα πολιτισμικά κύρια ορθόδοξο μάθημα δεν θα έχει ΚΑΙ τέτοια πατερικά κείμενα;

Επίσης, επειδή δεν βλέπετε όσοι θέλετε τα δυο παράλληλα μαθήματα (λύση σε μη αμιγώς ομολογιακές χώρες), το λάκκο που έχει η φάβα, θα έχετε και σχεδόν ακέραια την ευθύνη της υπoβάθμισης σε ώρες του ΜΘ...

Σπυρίδων Παπακωστόπουλος, ο "Ευθύγλωσσος" είπε...

Η επαναφορά στο προηγούμενο status quo θα ήταν το ιδανικό, δηλαδή απόσυρση των επίμαχων εγκυκλίων κλπ. Όμως, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, διότι, κατά τη γνώμ μου, η μεθόδευση είναι η ολοένα απομειούμενη ισχύς του θρησκευτικού μαθήματος, έτσι που, ει δυνατόν, να φθάναμε σ΄αυτό που δήλωσε πέρυσι ο πρόεδρος της αρχής των προσωπικών δεδομένων, δηλαδή να μη διδάσκονται καθόλου θρησκευτικά στα σχολεία. Ο δυναμισμός, σίγουρα, των θεολόγων απαιτεί να υποστηρίζουμε τον Χριστοκεντρικό χαρακτήρα του μαθήματος, αλλά πρέπει να είμαστε, συνάμα και ρεαλιστές. Καλώς ή κακώς αντιμετωπίζουμε μια νέα πραγματικότητα, την οποία δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια μας και να την αρνηθούμε. Αυτό,βέβαια, δεν σημαίνει ότι παραχωρείς κάτι από τα πιστεύω σου, αν υποστηρίζεις την παράλληλη διδασκαλία δύο μαθημάτων. Εγώ δεν το βλέπω ως "λάκκο στη φάβα", αλλά ως Χριστοκεντρική προτροπή: "όστις θέλει οπίσω μου ελθείν...". Τι να κάνουμε; δεν μπορούμε να πείσουμε τους πάντες να ενστερνιστούν τα νάματα της ορθοδόξου πίστεως, γιατί "πολλοί οι κλητοί ολίγοι δε οι εκλεκτοί¨"

Haris Andreopoulos είπε...

Κον Δημήτριο Βολιώτη

Οπως θα έχετε παρατηρήσει οι συμμετέχοντες στο διάλογο σ' αυτό το blog έχουμε ευδιάκριτη ταυτότητα. Από μια πρόχειρη έρευνά μας διαπιστώσαμε ότι στη πόλη του Βόλου (ως κάτοικος της οποίας εμφανίζεσθε) "Βολιώτες" υπάρχουν πολλοί, "Δημήτρης", όμως, κανένας.

Συνεπώς, επικαλούμενοι την χριστιανική συνείδησή σας, σας παρακαλούμε να μας διαβιβάσετε ελέγξιμα στοιχεία της ταυτότητάς σας (π.χ. τον ΑΜ ως εκπαιδευτικού, κάποιο τηλέφωνό σας, ένα e-mail σας, ή έτερον τι το οποίο σει θεωρείτε ως χρήσιμο)

Τα σχόλιά σας έχουν αποθηκευθεί και θα επαναδημοσιευθούν όταν αποκτήσουν ταυτότητα. Ελπίζουμε τούτο να συμβεί εντός 24ώρου.

Σας ευχαριστούμε θερμά για τη κατανόηση.

Haris Andreopoulos είπε...

O ...κύριος "Δημήτρης Βολιώτης" είναι μάλλον ανύπαρκτος, οπότε οι χωρίς υπογραφή (= κατάθεση ευθύνης) απόψεις "του" εις βάρος επωνύμων θεολόγων καθηγητών όδευσαν για τον γνωστό κάλαθο.

Ανώνυμος είπε...

Κ.Ανδρεόπουλε ζητάτε πάρα πολλά να σας δώσω λες και το ιστολόγιό σας είναι δικαστήριο (που στο παρελθόν έχετε αποποιηθεί τέτοιο ρόλο).
Αν η "πρόχειρη" έρευνα σας ήτανε πιο διεξοδική,θα βρίσκατε το όνομα μου,πιστέψτε με!Για να σας βοηθήσω στην έρευνά σας,απλά θα ήθελα να ενημερώσω ότι στους τηλεφωνικούς καταλόγους είναι εγγεγραμμένοι όσοι είναι συμβεβλημένοι με τον ΟΤΕ και όχι οι πελάτες με εναλλακτικούς φορείς σταθερής τηλεφωνίας (εύκολα μπορείτε να το διαπιστώσετε).Θα παρακαλούσα θερμά προς δόξαν του δημοκρατικού πολιτεύματος που έχουμε να δημοσιεύσετε τα σχόλια που σας έχω στείλει και προς αποφυγήν να χαρακτηριστείτε ότι λογοκρίνετε τα σχόλια των αναγνωστών σας (που τόσο πολύ διατείνεστε ότι κάνουνε άλλα μπλογκ και όχι το δικό σας)

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΟΛΙΩΤΗΣ

Haris Andreopoulos είπε...

Κύριε "Δημήτριε Βολιώτε",

Το ιστολόγιό μας είναι τόπος συνάντησης ντόμπρων ανθρώπων που όχι μόνο δεν ντρέπονται αλλά αισθάνονται περήφανοι να βάλουν υπογραφή στα λεγόμενά τους.

Τις (διόλου χριστιανικές...) φαντασιώσεις σας περί "δικαστηρίου" κρατήστε τις για κάποιους άλλους συναντιλήπτορες των απόψεών σας - ξέρετε εσείς...

Το ιστολόγιό μας είναι το πιο φιλελεύθερο θεολογικό ιστολόγιο της Ελλάδος, που σημαίνει ότι όχι μόνο αποδέχεται τον αντίλογο, αλλά τον αποζητά. Φθάνει να είναι αξιοπρεπής και υπεύθυνος και όταν ασκεί κριτική σε πρόσωπα επώνυμος.

Φίλε μας είσθε ελεύθερος να διαλέξετε: αν θέλετε να κάνετε κριτική επώνυμη περιμένουμε όχι σχόλια απλώς, αλλά άρθρα σας ολόκληρα. Εάν επιμένετε στις ανωνυμογραφία σας, στείλτε τις ανώνυμες απόψεις στα γνωστά blogs που θεωρούν, όπως και εσείς, την ανωνυμογραφία ...αρετή.

Διαλέξτε...

(Να είσθε καλά!)