Τρίτη, 10 Ιουνίου 2008

"Ιδιαίτερης σημασίας και αξίας το μάθημα των Θρησκευτικών"


ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε. , ΜΕ ΤΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΗ ΟΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ


«Ιδιαίτερης σημασίας και αξίας

το μάθημα των Θρησκευτικών» *

* Τι απαντά ο αρμόδιος Επίτροπος σε σχετική, υπερασπιστική για
το μάθημα, παρέμβαση του ευρωβουλευτή κ. Μαν. Μαυρομμάτη



Του Χάρη Ανδρεόπουλου*

xaan@theo.auth.gr



Τη κατηγορηματική διαβεβαίωση ότι δεν πρόκειται να καταργηθεί το μάθημα των Θρησκευτικών στα «Ευρωπαϊκά Σχολεία», έδωσε εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ο αρμόδιος για διοικητικά θέματα επίτροπος κ. Σιίμ Κάλλας απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Ελληνα ευρωβουλευτή κ. Μανώλη Μαυρομμάτη, την οποία είχε δημοσιεύσει προ μηνός περίπου η «Ε», στο υπό τον τίτλο «Ο Γολγοθάς των Θρησκευτικών» (...ήταν Μεγ. Παρασκευή, 25/4/2008) άρθρο μας.

Σύμφωνα με την (...αναστασίμου περιεχομένου για το θρησκευτικό μάθημα) απάντηση (η οποία δημοσιεύεται ολόκληρη στο ιστολόγιο της Ενωσης Θεολόγων ν. Λάρισας, http://theologylar.blogspot.com/2008/05/blog-post_3028.html
) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο δεν σκοπεύει να καταργήσει το μάθημα των θρησκευτικών, αλλά – επικαλούμενη και σχετική, πρόσφατη απόφαση (Ιανουάριος 2006) του Ανωτάτου Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Σχολείων – επιβεβαιώνει, ως «σταθερή», τη θέση της ότι «τα μαθήματα των Θρησκευτικών και της Ηθικής αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος των Ευρωπαϊκών Σχολείων", ενώ σχετικά με την ερώτηση του κ. Μαυρομμάτη για το εάν υπάρχει ενδεχόμενο αφαίρεσης του μαθήματος απο τη διδακτική ύλη των ευρωπαϊκών σχολείων, η Επιτροπή στην επίσημη απάντησή της αναφέρει ότι «δεν γνωρίζει καμία πρόταση με στόχο την κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών».

Επίσης η Επιτροπή τονίζει πως στα «Ευρωπαϊκά Σχολεία» (όπου φοιτούν παιδιά υπαλλήλων, υπηρετούντων σε οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις Βρυξέλλες, το Στρασβούργο, προερχομένων από χώρες – μέλη όπως η Ελλάδα, η Κύπρος, κ.α.), το μάθημα των θρησκευτικών θεωρείται - και θα εξακολουθεί να θεωρείται - ισότιμο με τα υπόλοιπα μαθήματα. Κατά συνέπεια, οι κανόνες του ελάχιστου αριθμού μαθητών, της συγκέντρωσης των μαθητών και της επανάληψης τάξης, που ισχύουν για όλα τα διδασκόμενα μαθήματα, θα εφαρμόζονται και στο μάθημα των Θρησκευτικών.

Κατά τη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Σχολείων τον Ιανουάριο του 2008, η Επιτροπή ετάχθη υπέρ της πρότασης να ζητηθεί από ομάδα εργασίας να συνεχίσει να μελετά την πρακτική διοργάνωση του μαθήματος των Θρησκευτικών στα Ευρωπαϊκά Σχολεία και να εξετάσει τις εναλλακτικές δυνατότητες διοργάνωσης του μαθήματος αυτού.
Επιπλέον, και η Γενική Γραμματέας των Ευρωπαϊκών Σχολείων, κ. Ρενέ Κρίστμαν, επιβεβαίωσε με επιστολή της στον Έλληνα ευρωβουλευτή ότι «η διδασκαλία των Θρησκευτικών και της Ηθικής είναι υποχρεωτική και εξαιτίας της σημασίας των μαθημάτων αυτών δεν υπάρχει ενδεχόμενο κατάργησής τους».


Τέλος, ανακοινώθηκε ότι μεθαύριο Τετάρτη, 11 Ιουνίου, το Ανώτατο Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Σχολείων θα συζητήσει περαιτέρω ορισμένα πρακτικά θέματα της διδασκαλίας των δύο αυτών μαθημάτων, όπως για παράδειγμα την ποιότητα της διδασκαλίας σε σχέση με τις δεξιότητες των καθηγητών.

- Ο ευρωβουλευτής και αντιπρόεδρος της επιτροπής Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Μανώλης Μαυρομμάτης που είχε και τη σχετική πρωτοβουλία για την επαναβεβαίωση της βούλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διατηρηθεί το θρησκευτικό μάθημα στο κορμό των διδασκομένων μαθημάτων στα Ευρωπαϊκά Σχολεία, δήλωσε μετά την θετική εξέλιξη του θέματος τα εξής: "Η θρησκεία, σε ορισμένα κράτη μέλη, όπως στην Ελλάδα, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του πολιτισμού και της παιδείας. Είναι σημαντικό για τους Έλληνες που εργάζονται εκτός της χώρας τους να εξασφαλίσουν για τα παιδιά τους ελληνική παιδεία. Και το μάθημα των θρησκευτικών είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτή".


* Ασφαλώς, οι παραπάνω απαντήσεις συνιστούν μια θετική εξέλιξη για το μάθημα των Θρησκευτικών και ο Ελληνας ευρωβουλευτής κ. Μανώλης Μαυρομμάτης είναι άξιος συγχαρητηρίων για το ενδιαφέρον που δείχνει με τις παρεμβάσεις του για το θρησκευτικό μάθημα και την ανάδειξη της πολλαπλής παιδαγωγικής του σημασίας και αξίας, ως μορφωτικού αγαθού, για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του μαθητή.

* Ο Χάρης Ανδρεόπουλος είναι δημοσιογράφος – θεολόγος ΑΠΘ, καθηγητής Β/βάθμιας εκπ/σης (Γυμνάσιο Αρμενίου) και Γραμματέας της Ενωσης Θεολόγων ν. Λάρισας

* ΑΡΘΡΟ στην "Ελευθερία" (10/06/2008, σελ. 6)

Δεν υπάρχουν σχόλια: